Polévka topí nevoliče, youtubeři apelují. Můžou kampaně dostat mladé lidi k urnám?

20. říjen 2017

Tvoje poprvé. Generace s názorem. Kroužkujeme osobnosti. Nebojím se volit nebo Nevolíš, zaplatíš. To jsou názvy kampaní a iniciativ, které chtějí zvýšit volební účast ve sněmovních volbách. A také přimět prvovoliče a obecně mladou generaci k tomu, aby k volbám přišla. „Politické strany bojují zejména s tím, co mladým lidem nabídnout,” říká politolog Miloš Gregor.

Volební účast mladých lidí od 18 do 26 let se v Česku pohybuje kolem 25 %, což je výrazně méně než je celorepublikový průměr, který bývá kolem 60 procent. Voleb před čtyřmi lety se zúčastnilo jen 51 % lidí do třiceti let.

Absurdní a humorné


Ve dvaceti letech nemáme tolik starostí se splácením hypoték, rodinou a podobně. Také je pro nás těžší si vybrat, protože nemáme ustálený žebříček hodnot. Miloš Gregor

V jednom z klipů, který má mladé dostat do volebních místností, se pokusí mladého muže, který nechce jít volit, utopit jeho vlastní polévka. Nejsou takové klipy přes čáru? Podle Jana Gregara, organizátora festivalu Svobody, což je platforma, která připravila kampaň Nevolíš, zaplatíš, ne.

„Jsou spíš trošku absurdní a humorné. Cílem bylo také zaujmout. Když jsme přemýšleli, jak se postavit k letošním volbám, řekli jsme si, že bychom nějaký díl své společenské odpovědnosti měli přidat i my,” odpovídá.

„Nevolit není volba. Chroničtí nevoliči, lidé, kteří nesouhlasí se systémem, mají stále možnost nesouhlas vyjádřit vhozením prázdné obálky nebo neplatného lístku. Pořád ale ukazují odhodlání něco s tím systémem dělat. Potom se to nedá zaměnit s výmluvou pro to, aby si užil dovolenou nebo party s kamarády,” myslí si Gregar.

Příliš to neumíme

Voliči mezi 18 a 26 lety představují zhruba milion hlasů, prvovoličů bude v letošních volbách zhruba 370 tisíc. Umí na mladou generaci politické strany a hnutí cílit?

„Některé jsou v tom úspěšnější, některé méně. Obecně platí to, že to příliš neumíme, což ukazuje i volební účast. Politické strany bojují zejména s tím, co mladým lidem nabídnout. Formu vtipných videí poměrně zvládají, problém je ten, že ve dvaceti letech vás příliš nezajímá politika,” odpovídá politolog z Masarykovy univerzity Miloš Gregor.

„Ve dvaceti letech nemáme tolik starostí se splácením hypoték, rodinou a podobně. Také je pro nás těžší si vybrat, protože nemáme ustálený žebříček hodnot,” dodává.

Zmobilizovat mladé

Kampaň Nevolíš, zaplatíš necílí pouze na prvovoliče, ale také na mladé lidi mezi dvaceti a třiceti roky. „Nechali jsme se inspirovat kampaní Nemyslíš, zaplatíš, která měla stejnou cílovou skupinu. Akorát oni varovali, my spíše vyzýváme,” vysvětluje organizátor.

Podle agentury Median mladí lidé volí častěji protestní strany. „U nás je cílová skupina mladých lidí širší. Zvažovali jsme, jestli do naší výzvy dostat apel ke konkrétní volbě, tedy volbě prodemokratických stran. Naším cílem bylo ale tu skupinu zmobilizovat, aby volit šla,” říká Gregar.

Hudba a make-up


Zvažovali jsme, jestli do naší výzvy dostat apel ke konkrétní volbě, tedy volbě prodemokratických stran. Jan Gregar

Mohou kampaně cílené na mladé lidi zvýšit jejich účast ve volbách? „Spíše ne, tady jsem trošku skeptický. Určitě to ale má sekundární efekt, že se o nich mluví. To téma se tak více diskutuje a k mladým lidem se dostane,” říká Gregor.

Letos se k volbám vyjadřují také youtubeři, lidé, kteří jsou mezi mladými velmi populární. Většinou je vyzývají, aby šli volit.

„Do značné míry jsou opinion-makery mladé generace, ale je problematické, z jakých důvodů mladí lidé sledují youtubery. Dost často je to kvůli zábavě, aby se dozvěděli něco o hudbě nebo kosmetice a jiných zájmech. Ve chvíli, kdy youtuber přejde na vážnou notu a začne mluvit o volbách, přestane je to zajímat. Ten apel tak vyzní trošku naprázdno,” myslí si politolog.

Spustit audio