Podléhat tlaku inzerentů je sebevražedné, říká novinář Pavel Páral

10. září 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Poptávka po věcných informacích v Česku přetrvala. Zatím se zdá, že mohou nejlépe vyjít vstříc tradiční tištěné deníky, mohou se však přidat také týdeníky a už teď se přidávají také některá rádia

Proč jsou v novinách a časopisech právě ta témata, která tam jsou? Základní novinářské pravidlo zní, že pravdu má vždy šéfredaktor. Další pravidlo říká, že média se dělají pro čtenáře, posluchače a diváky.

Americké vydavatelství Time se rozhodlo hodnotit novináře na základě toho, zda jejich texty pomáhají přilákat inzerenty. Mají se časopisy se dělat primárně pro čtenáře, nebo pro zadavatele reklamy?

Podle generálního ředitele vydavatelství Empresa Média Daniel Köppla pokud redakce upřednostní zájmy zadavatelů, většinou ztratí čtenáře. „Může to být nebezpečné. Čtenář není hloupý, on to pozná. Vrátí vám to, nekoupí si vás a ztratíte ho.“

Šéfkomentátor týdeníku Euro Pavel Páral strategii podléhat tlaku inzerentů považuje za sebevražednou. Komerčními texty by redakce své čtenáře urážela. Situace, kdy se média snaží získat peníze a inzerenti si kladou své podmínky, je běžná.

„Řeší se to komerčními přílohami a speciály. Inzerenty začneme zajímat v momentě, kdy se tématem zabýváme až moc. Víc než se jim líbí. Pak si všimnou, že existujeme, že to má ohlas a vyvolává to zájem o inzerci.“

Čtěte také

Speciální přílohy vnímá Daniel Köppl jako úlitbu, jak vyjít vstříc inzerci a neurazit čtenáře. Ten, kdo o to nemá zájem, přílohu vyhodí a zadavatel má pocit, že tím získá.

„Není to neobvyklé. Je to tradiční model, že zadavatelé reklamy chtějí mít na své peníze vliv.“ V současnosti prochází řada médií změnou struktury vlastníků. „V momentě, kdy vydavatelství vlastní člověk, který podniká, přirozeně tam protlačí své další firmy. Najednou se obchodní model, který dlouhou dobu existoval, mění.“

Přirozený podle Daniela Köppla je fakt, že například o autech se píše na jaře a na podzim. V době, kdy mají největší sezonu a prodává se nejvíc aut. „Není to v nezájmu čtenářů. V devadesátých letech to začalo a dnes to přetrvává.“

Za zbytečný považuje zákonem předepsané oddělení inzerce od redakčního textu. „Tohle rozdělení je anachronizmus. Čtenář jednoduše pozná, jestli text potřebuje nebo ne. Když má pro něj přínos, je jedno, jestli ho zaplatí inzerent nebo ne. To, co rozhoduje, je zájem čtenáře.“ Důležité je vycházet vstříc zájmu čtenáře, protože to je i zájem zadavatele, uvedl ředitel vydavatelství v našem vysílání.

autoři: sch , bum
Spustit audio