Podklady pro kampaň Miloše Zemana jsem dělal ve volném čase, tvrdí šéf analytického odboru Hradu

14. únor 2018
Roman Lipták

Ředitel analytického odboru Kanceláře prezidenta republiky (KPR) Roman Lipták radil Miloši Zemanovi v kampani před pěti lety i v poslední volbě, kdy byl znovu zvolen prezidentem. Letos mu podle něho volby vyhráli především voliči.

Vliv měla ale i média, pozitivní i negativní zprávy, a také televizní diskuze před druhým kolem prezidentských voleb. Vedl Miloš Zeman podle jeho názoru kampaň? „To byl takový paradox celého zadání. Pro mě byla velmi nová zkušenost, že Miloš Zeman nevedl kampaň. I když se mluví o tom, že návštěvy krajů byla kampaň, ale rád bych připomněl, že to byl jeho slib po první volbě,“ zdůrazňuje Roman Lipták.

Jeho zadáním tedy bylo naplnit tuto strategii, že se Miloš Zeman nezúčastní kampaně ani televizních debat a nechá na voličích, aby rozhodli, zda jeho práce stojí za to, aby postoupil do druhého kola a poté znovu do úřadu. Prezident se tak podle Liptáka rozhodl sám, diskuze o tom neprobíhala, ale on sám měl určité pochybnosti.

„Obával jsem se, že za tak dlouhé období, kdy prezident nebude účastníkem debat, tak je možné, že na to volič může reagovat různě. A samozřejmě jsem se obával toho, že může někdo uchopit jeho témata a v očích voličů nahradit jeho osobu,“ vysvětluje.

Kampaň ve volném čase

Od loňského března bylo podle Liptáka jeho náplní práce připravovat analýzy veřejného mínění a zprávy, jaká témata se probírají, a podobně. Čerpal z otevřených zdrojů.

Roman Lipták pracoval podle svých slov v prezidentské kanceláři nejprve na poloviční úvazek, od 1. ledna 2018 se stal ředitelem Odboru analytického KPR. Tvrdí ale, že věci, které se týkaly kampaně-nekampaně, dělal mimo rámec svých pracovních povinností a ve volném čase.

Není střet zájmů, že pracuje v KPR a zároveň se podílí na kampani? „Nevidím v tom rozpor. Vědomosti, které mám o přímé volbě a o politických kampaních, jsem nenabyl v KPR, už jsem je získal předtím. Ty jsem na základě svého rozhodnutí dobrovolně dal k dispozici kandidátovi, o kterém jsem byl přesvědčený, že vyhraje,“ odpovídá Lipták.

Nedělal to prý pro finanční odměnu, ale měl osobní motivaci, a znalosti a zkušenosti, které nabyl, jsou pro něj důležitější než finanční odměna.

Proč Miloš Zeman změnil názor a šel do televizních debat? Je fér, když má jeden z kandidátů pravidelný prostor na komerční televizi? Poslechněte si celé Interview Plus >>