Pod novým šéfem budou dílny Národního divadla oblékat už jen své herce

29. leden 2014

Zatímco mnohé světové filmové hvězdy šijí u drahých módních návrhářů, herci pražského Národního divadla se oblékají jinde. Na pražské Floře, kde už desetiletí stojí rozlehlý areál dílen Národního divadla.

Tam vznikají všechny kostýmy a dekorace k představením, a to nejen pro Národní divadlo. V dohledné době už bude pracovat ale pouze pro soubory Národního divadla.

„Dílny sice vyrábí i pro jiné subjekty, ale není to příliš mnoho. Ve chvíli, kdy máme navíc dva operní soubory, tak musíme věnovat maximum úsilí pro nás. Nemůžeme si dovolit připravovat nové opery,“ popisuje zvýšení nároků ředitel Národního divadla Jan Burian, podle kterého spojení se Státní operou přinese řadu nových premiér. „Pokud totiž soubor nezkouší, tak nežije, a většina umělců státní opery se už těší na to, že budou zkoušet.“


Umělec do čela

Struktura pražského Národního divadla se začala od prvního ledna tohoto roku výrazněji proměňovat. Ředitel Jan Burian postupně naplňuje závazky, o kterých mluvil ve své koncepci, když se o roli ředitele první české scény loni ucházel. Zatímco se o tom, že propustil uměleckého šéfa Nové scény Štěpána Kubištu a Novou scénu přidružil k činohře, hodně mluvilo, tak fakt, že dílny Národního divadla mají zase po letech svého šéfa, nepříliš nerozebíralo.

Od nového roku dílnám šéfuje scénograf a kostýmní výtvarník Martin Černý. „Když si vezmete, že Národní divadlo má ročně 20 premiér, takže každý měsíc musíme udělat téměř dvě premiéry,“ dodává k vytíženosti nový ředitel. K jeho výběru Jan Burian říká, že umělec lépe pochopí potřeby divadla a na prvním místě bude umělecká kvalita.

„Navazujeme na tradici, která se osvědčila, například když dílny vedl profesor Svoboda. Lépe si totiž vedení uvědomuje, co divadlo potřebuje a jeho zájmy vyhrají nad všemi výpočty, kapacitami a tabulkami. Tedy kvalita bude při sporech upřednostněna před pohodovým provozem,“ vysvětluje ředitel Národního divadla Jan Burian.

Lucie Žáčková a Igor Bareš - Zkrocení zlé ženy Národní divadlo


Továrna na nový svět

Dílny pražského Národního divadla připomínají tak trochu starou, zaběhnutou továrnu. Mají několik provozů, vrátnici, zákoutí pro kuřáky i šatny pro zaměstnance, kteří mají pořád co na práci. První česká scéna ročně nabídne dvacet novinek a všechny kostýmy a dekorace musejí vytvořit právě v areálu na pražské Floře.

„Dojem, který tady získáte, je dojem továrny. Objem dekorací, který tady vzniká, odpovídá takové malé továrně,“ říká nový šéf areálu Martin Černý, zatímco míjí několik želených dveří, za nimiž jsou dílny zámečníků i truhlářů, protože většina dekorací se vyrábí ze železa, dřeva a dřevotřískových desek.

V rozlehlém historickém areálu jsou dvě zámečnické dílny a tři truhlárny. „Není to tak, že je tady nějaká kutilská dílna s ručními nástroji. Tady pracujeme na profesionální úrovni,“ vysvětluje Černý. Vůni železa a dřeva střídá jiná. Vůně klihu. Tam vznikají třírozměrné výtvarné objekty. Sochy, reliéfy z různých materiálů jako polystyren, ale s iluzí kamenných soch.

Výtvarník Martin Kotrba studoval konceptuální tvorbu na Umělecko-průmyslové škole v Praze. „Jinak to dneska nejde. Je to práce, se kterou se dokážu snadno ztotožnit,“ říká, zatímco vytváří s polystyrénu sochy Venuše. Pracuje na ní už dva týdny.

Národní divadlo

Na ochozech historického areálu je spousta dveří. Za nimi se nacházejí pánské i dámské krejčovny. Tam každý měsíc musí švadleny a krejčí ušít kostýmy někdy až do pěti inscenací. Právě teď vytvářejí kostýmy pro inscenaci Tartuffe, ve které hraje i Václav Postránecký. Ten právě trpělivě stojí před nástěnným zrcadlem a čeká, až švadleny našpendlí oranžovou látku. „Tady je tým naprostých profesionálů, vévodí mu pan Dobeš. Mně se ještě nestalo, abych zkoušel víc než dvakrát,“ pochvaluje si herec.

Jak vlastně funguje provoz v těchto dílnách. V pořadu Zaostřeno se společně vydáme na pražskou Floru. Právě tam už několik desetiletí stojí budova, které jsou desítky krejčovských dílen, zámečnických i truhlářských provozů.

autor: ela
Spustit audio