Počítač dokáže namalovat obraz tak, jak by to udělal Rembrandt před stovkami let

29. březen 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ombraz je namalován v Rembrandtově stylu, jeho autorem je však počítačový systém

Vypadá jako jeden z obrazů slavného holandského mistra, ale přitom ho kompletně vygeneroval počítač. Řeč je o obrazu s názvem Nový Rembrandt, který je poprvé vystaven v České republice.

Obrazy slavných mistrů by v blízké budoucnosti mohly malovat počítače. Na základě datové analýzy obrazů slavného holandského malíře totiž počítač vygeneroval zcela nový obraz nazvaný Nový Rembrandt. Ten je od dobového díla k nerozeznání.

Jde o portrét neznámého muže oblečeného v dobovém šatu. Obraz je díky typickému šerosvitu na první pohled velmi podobný Rembrandtovým malbám. Vznikl ale kompletně v počítači po důkladné analýze malířových děl. Ta byla provedena na základě téměř 170 tisíc fragmentů maleb.

Výsledný obraz je výsledkem 3D tisku a skládá se z více než 148 milionů pixelů. Očima laika je obraz nerozpoznatelný od autorské olejomalby ze 17 století.

Program je schopen se pomocí analýzy obrazů naučit, jak Rembrandt maloval a také jak podobný obraz nově vytvořit. Přestože si počítač podobu portrétovaného muže vymyslel, jeho tvář nese například charakteristický tvar očí.

Jde o výsledek 18 měsíců trvajícího projektu, který vedl reklamní expert Bas Kornsten. Do projektu se ale zapojili vědci, vývojáři a stejně tak historici umění z Microsoftu, Delftské technické univerzity nebo Muzea Rembrandtova domu v Amsterdamu. Základem bylo navrhnout software, který by rozuměl Rembrandtově práci ve smyslu geometrie, kompozice a použitého materiálu. Zapojen byl také program na rozpoznávání tváří.

Podle Martina Konopky z programu Microsoft Student Partner je takový program využitelný například na opravení poškozených obrazů. „Stačilo by, aby se neuronová síť naučila, jak malíř své obrazy maloval a jak jej tedy opravit, aby se navrátil do původního stavu. Zároveň je to ukázka toho, na co můžeme machine learning neboli strojové učení použít,“ říká.

Tvůrci projektu doufají, že obraz pomůže vzbudit debatu o vztahu umění a algoritmů. Pokud se totiž podíváme na to, jak hudební svět zapojil do umělecké tvorby počítače, musíme si klást otázku, proč se totéž neděje v malbě a vizuálním umění.

autor: Dalibor Zíta
Spustit audio