Plyšový papež a playmobilový Luther oživují vzpomínky na reformaci

„Pokud je někdo v pokušení myslet si, že nás od reformace v 16. století dělí téměř 500 let a tehdejší události už s nikým nepohnou, mýlí se. Stačí si všímat trhu s hračkami,“ píše ironicky magazín Crux.

Podle serveru se letos marketingově utkají plyšový papež František, jehož 30centimetrovou figurku uvedou na trh Američané v červenci u příležitosti pontifikovy cesty do USA, s produktem úspěšného německého výrobce stavebnic Playmobil.

Zatímco Američané opatřili figurku nejvyššího představitele katolické církve i typickými kruhy pod očima, Playmobil uvedl na trh malého Martina Luthera – v taláru, s reformačním kloboukem univerzitního mistra, husím perem v ruce a biblí, kterou reformátor sám přeložil do němčiny.

Čtěte také

„Recese? Kdepak! V Německu si malého Luthera za pouhých 72 hodin koupilo 34.000 zákazníků, a obhroublý i geniální reformátor se tak zcela nečekaně stal nejprodávanější figurkou v dějinách Playmobilu.

„Blížící se výročí Lutherova vystoupení v roce 1517 je zjevně pro Němce velkou událostí,“ píše server Crux.

„Ačkoli Luther uměl být vůči svým politickým odpůrcům patřičně sarkastický a sprostý, jeho figurka se vesele směje,“ všímá si Deutsche Welle. Stanice však dodává, že hračka je vyrobena z tvrdého plastu, což vhodně symbolizuje reformátorovu dogmatickou neústupnost.

Lucas Cranach starší: Martin Luther, 1529

Výrobce plyšového papeže, firma Bleacher Creatures, požádala o souhlas s výrobou figurky Vatikán a údajně by se nebránila ani užší spolupráci se Svatým stolcem. Papež se prodává za zaváděcí cenu 19 dolarů a 99 centů.

„I u této hračky materiál jistě využijí ke komentářům papežovi kritici, podle nichž je pontifik příliš měkký a ohebný v otázkách pravověrnosti,“ míní CNN.

Výrobce Františkova plyšáka se specializuje především na figurky slavných atletů a jeho zákazníky tvoří stejným dílem děti i dospělí.

„Papež se tak octne v dobré společnosti s Alexandrem Ovečkinem z hokejového klubu Washington Capitals či posledním vítězem Superbowlu, tedy finále profesionální ligy amerického fotbalu, týmem New England Patriots,“ připomíná katolický magazín.

„Otázkou zůstává, zda si lze k bělostnému papeži objednat také sportovní tričko s číslem jedna,“ píše závěrem Crux.

Zpracováno ze zahraničního tisku.

autor: rma
Spustit audio