Playboy staví ženy na piedestal, obhajuje nahotu v české edici šéfredaktor

6. listopad 2015

Zrada, poslední hřebík do rakve, nebo vítězství rozumu. Zhruba v těchto polohách se pohybovaly reakce na rozhodnutí pionýra nahoty časopisu Playboy skoncovat s otiskováním fotografií svlečených žen.

V mnoha dalších zemích, včetně České republiky se ale psaná média zvedat prapory sexuální kontrarevoluce nechystají. Česká edice Playboye bude nabízet snímky bez závoje i nadále.

„Americký playboy se rozhodl pro tento tah ze strategických a marketingových důvodů,“ objasnil v pořadu Pro a proti šéfredaktor české edice časopisu Playboy Vlado Olexa.

Ten vytvořil stupnici nahoty, na které nula je žádná nahota a deset je frontální nahota. “ Od začátku byl český Playboy na stupni pět, ale americký na stupni deset,“ vysvětlil novinář.

„Teď se americká edice přesunula na nulu, ale já nemám důvod měnit náš decentní přístup,“ dodal.

Olexa popsal své chápání rozdílu mezi erotikou a pornografií: „Pornografie je tupé a chladné území, které partnera redukuje na pouhý předmět, naproti tomu erotický akt je obrazovým vyjádřením smyslové vzrušení a duševních emocí.“


Olexa: „Playboy má ženy na piedestale, na rozdíl od jiných časopisů, které jsou často vyloženě šovinistické nebo i mačistické... Playboy a emancipace žen je jedno a totéž od 60. let až do poloviny 70. let.“

Socioložka Kateřina Kňapová se podle vlastních slov dostatečně seznámila s produkcí českého i amerického vydavatelství.


Kňapová: „Zdá se, že jsme jako společnost emancipovaní, ale z výzkumů vidíte, že česká společnost je nechutně konzervativní, co se týče genderových rolí. A to, že nechceme explicitní nahotu nějak dále promýšlet, to k emancipaci nepřispívá.“

„Já si dokážu představit Playboy bez nahých fotografií,“ tvrdí.

Když je nahota méně explicitní, je možné si s fotkami „více vyhrát,“ říká odbornice. „A tak přichází více invence nejen pro modelky, které musí erotiku zahrát daleko sofistikovaněji, a přichází s tím více kreativnosti.“

Podle ní tyto časopisy ukazují ženy optikou bílého heterosexuálního muže, a tato optika je v nich jako jako standard.

Socioložka souhlasí, že i díky Playboyi se v minulých desetiletích samotná ženská sexualita normalizovala.

„Teď jsme ale ve 21. století a český Playboy se nechce nikam posouvat,“ kritizovala Kateřina Kňapová.

autoři: tpa , oci
Spustit audio