Plakát na plotě, článek v novinách nebo poslanecká schůze. Co patří do nákladů kampaně?

13. říjen 2017

Už za týden začnou v Česku parlamentní volby. Letos poprvé platí na výdaje v kampani limit 90 milionů korun. „Finanční strop alespoň trochu srovnává startovací pozice jednotlivých subjektů. Ale ne zcela dostatečně. Například na jaře jsme slyšeli nahrávky, jak Andrej Babiš vstupoval do práce médií. To se do nákladů kampaně nezapočítává, přitom to může být rozhodující,“ upozorňuje volební lídr hnutí Starostové a nezávislí Jan Farský.

Po volbách by proto podle Farského mělo dojít ke zhodnocení efektů zákona a jeho případným úpravám, aby ho nebylo možné obcházet a také nekomplikoval život těm, kteří ho berou vážně. „Pro podporovatele je složité si jen umístit plachtu na svůj plot, na administrativní náročnosti to často padá,“ doplňuje.

Farský také s mírnou nadsázkou prohlašuje, že by se do kampaně měla počítat i pondělní schůze Sněmovny o lithiu. „Bude to souboj o to, jestli má více másla na hlavě ČSSD, nebo ANO. Debata bude čistě předvolební,“ domnívá se.


Podle organizace Transparency International mají průhledné financování kampaně Zelení a Piráti. Kladně hodnotí také hnutí STAN a TOP 09. Naopak nejméně transparentní je Strana práv občanů a nejasnosti zjistila u hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomia Okamury, Realistů a Svobodných.

Také poslanec hnutí ANO Martin Kolovratník s volebními limity souhlasí. „Jako lídr v Pardubickém kraji mám odpovědnost za jejich dodržování. Pro všechny platí stejná pravidla, v terénu je ale vidět, že jsou porušována. A je důležité, jak se k tomu Úřad pro dohled nad hospodařením stran postaví,“ podotýká.

„Vídám například nelegálními plakáty hnutí SPD Tomia Okamury. Už si z toho děláme legraci, že proti nelegální migraci bojují nelegálním výlepem. To je flagrantní případ a věřím, že úřad bude konat,“ dodává Kolovratník.

autor: vlk
Spustit audio