Petr Koubský: Být hříčkou v rukou Facebooku není dlouhodobě rozumná strategie

24. červen 2022

Zatímco Google News se po osmi letech vrací na španělský mediální trh, v Americe končí dohoda mezi Facebookem a velkými vydavatelskými domy. Podle ní společnost Meta platila za zpravodajský obsah desítky milionů dolarů ročně. „Facebook zvažuje, že bude médiím platit méně. Velcí vydavatelé ve Spojených státech by tak mohli přijít o miliony dolarů,“ komentuje situaci David Slížek, šéfredaktor serveru Lupa.cz.

Dohodu o platbách za zpravodajský obsah uzavřel Facebook s vydavateli v roce 2019 na tři roky. „Šlo o důsledek tlaku vydavatelů, kteří sociální síť a další velké online firmy viní z toho, že vysávají příjmy z digitálního trhu,“ přibližuje Slížek.

Čtěte také

Facebook takto zaplacené články zveřejňoval v záložce News. „Myslím si, že bez této sekce by se Facebook docela dobře obešel. Většina uživatelů vůbec neví, že tam něco takového je a vůbec ji nepoužívají,“ míní Petr Koubský, redaktor Deníku N.

„Podle zdrojů deníku The Washington Post je krok součástí chystaného obratu ve směřování Facebooku. Služba se chce posunout ke sdílení krátkých videí a odkazy na zpravodajské články už dnes tvoří jen malé procento ze sdílených příspěvků,“ říká Slížek.

Obě strany budou muset najít vzájemnou dohodu. Přestože význam sekce News není velký, zpravodajský obsah jako takový je stále pro Facebook důležitý.

Provozovatelé obsahu v tomto směru tápou a stejně nakonec budou muset přijmout to, co jim Facebook nabídne.
Petr Koubský

„Může to znamenat přímé odkazy z facebookových stránek médií, může to být sdílení mediálního obsahu jednotlivými uživateli nebo může jít o placenou reklamu na stránky médií. To vše už na Facebooku existuje v nějakém mixu a všechno to může Facebook velice silně ovlivňovat svým algoritmem i cenovou politikou reklamy,“ připomíná Koubský a dodává:

„Facebook je tady v silnější vyjednávací pozici prostě proto, že má data o uživatelském chování. Ví, co se děje, a může podle toho nastavit svá očekávání. Provozovatelé obsahu v tomto směru tápou a stejně nakonec budou muset přijmout to, co jim Facebook nabídne.“

I z toho důvodu stále více vydavatelských domů hledá nový model financování svých redakcí. A jako zatím nejúspěšnější se jeví placený obsah.

Jsme jedna z mála zemí světa, kde má Google velmi výraznou lokální konkurenci v podobě Seznamu.
Petr Koubský

„Vybírají peníze přímo od svých předplatitelů, což je z dlouhodobého hlediska asi jediná rozumná taktika, jak na trhu přežít. Být hříčkou v rukou takových gigantů, jako je Facebook, není prostě dlouhodobě rozumná a udržitelná strategie,“ věří redaktor Deníku N, který se také vydal touto cestou.

Google je zpátky

Služba Google News se po osmi letech vrátila do Španělska. „V zemi přestala služba fungovat poté, co začal platit zákon, který dával vydavatelům médií povinnost požadovat od agregátorů poplatky za používání jejich obsahu,“ uvádí důvody šéfredaktor serveru Lupa.cz.

Kontroverzní zákon byl loni zrušen a nahrazen evropskou směrnicí o autorském právu. „Postavit zákon tak, že vydavatelé jsou povinni poplatky vyžadovat, asi není úplně rozumné. Postavit ho tak, že mají právo to vyžadovat, to by bylo něco úplně jiného,“ zamýšlí se Koubský.

Podle studií tím vydavatelé přišli až o dvacet procent uživatelů a asi o deset procent zobrazení stránek. „V každé zemi to bude jinak. Třeba v České republice bude vliv Googlu menší než ve Španělsku. Což je dáno tím, že jsme jedna z mála zemí světa, kde má Google velmi výraznou lokální konkurenci v podobě Seznamu,“ uvádí Koubský.

Čtěte také

Nová evropská směrnice o autorském právu se dotkne také českého mediálního trhu. Zákon, který směrnici implementuje, je aktuálně v projednávání.

„Nechat povinnou platbu za každý odkaz, který někdo použije, jako se o tom mluvilo v některých fázích projednávání toho autorského zákona, to by určitě nedávalo dobrý smysl. Nechat možnost volně a bez jakékoliv povinnosti přebírat cokoliv by taky nedávalo smysl. Vždy je potřeba najít kompromis. Teď nějaký kompromis máme,“ shrnuje novou právní úpravu Petr Koubský z Deníku N.

Poslechněte si celou debatu Petra Koubského s Davidem Slížkem. Společně se věnovali také otázce koncového šifrování komunikace mezi uživateli nebo rekordní pokutě, kterou měl v Evropě zaplatit americký výrobce čipů.

autoři: David Slížek , Ondřej Skácel
Spustit audio

Související