Petr Kellner se během podnikání z veřejného prostoru vymazal. Přesto byl nejsilnějším hráčem, shodují se režiséři inscenace Privatizace
Na začátku příprav nové inscenace Národního divadla chtěli režiséři Petr Erbes a Boris Jedinák jen popsat historii kuponové privatizace. „Nakonec jsme se rozhodli jít po stopě jedné z postav, kterou je Petr Kellner. Jeho totiž lidé označovali za jejího jednoznačného vítěze,“ popisuje Jedinák.
„Právě to nás na Kellnerovi nesmírně zajímalo, protože jde o osobnost, která se během své podnikatelské kariéry částečně vymazala z veřejného prostoru. Kellner dal jen pár rozhovorů a je tak neviditelným, přesto nejsilnějším hráčem českého byznysu,“ dodává Jedinák.
Podnikatel a majoritní vlastník holdingu PPF Group N.V. zemřel v březnu 2021, takže tvůrci, resp. divadlo oslovilo i vdovu Renatu Kellnerovou, která prý ale nebyla ochotna manželův příběh sdílet.
„A to v nás otevřelo ještě další zvědavost, proč tolik lidí, které jsme se snažili kontaktovat – a nejde jen o vdovu –, a hovořit s nimi o Petru Kellnerovi a jejich zkušenostech s ním, jeho byznysem, nebo společenskými aktivitami. A velice často jsme se setkali s odmítavou reakcí,“ doplňuje další režisér Privatizace Petr Erbes.
Nechtěli o Kellnerovi mluvit
„Také jsme se setkávali s tím, že se někteří z oslovených sice s námi potkali, vyprávěli nám svůj příběh, ale když jsme to chtěli v inscenaci zpracovat, couvli. Případně se s námi už znovu nesetkali, anebo to začali líčit – jak to říct – v osekané podobě,“ doplňuje Erbes.
Čtěte také
Oba režiséři mají zkušenosti s inscenacemi, které pracují s pojmem dokumentární divadlo. „Proto si dáváme pozor na to, abychom divákům slibovali, že uvidí objektivní pravdu. Vždy totiž jde o naši interpretaci této složité skutečnosti – a v tomto případně navíc skutečnosti, která nechce být vidět a není vidět,“ říká Jedinák.
„Aby to ale nevypadalo tak, že se námi nikdo nebavil,“ navazuje Erbes. „To by také nebyla pravda.“ Nakonec autoři vycházejí ze zhruba 12 vzpomínek lidí. „Zajímaly nás i psané komentáře a vzpomínky, které se vyrojily bezprostředně po tragické nehodě a smrti Kellnera na Aljašce. Bylo jich hodně a jsou nesmírně emotivní,“ pokračuje Jedinák.
Čtěte také
„Je totiž strašně zajímavé sledovat, jak osobnost Petra Kellnera v každém z nás nutně vyvolává nějaké emoce – pozitivní, nebo negativní,“ zdůrazňuje Jedinák.
„Třetím zdrojem byla naše imaginace a fantazie. Protože jsme primárně divadelní tvůrci – nejsme investigativní novináři ani dokumentaristé. Všechno, co jsme zjistili, nás inspirovalo k tomu rozvíjet autorské situace společně s herci. A to prostřednictvím improvizace, nebo námi fabulovaných situací a obrazů – a to je pak jádro inscenace Privatizace,“ dodává režisér Jedinák.
Víc si o inscenaci Privatizace poslechněte v audiozáznamu pořadu Hovory, ptá se Tatiana Čabáková.
Související
-
Na Discoland přišli i ti, které jinak divadlo příliš nezajímá, říká režisér Petr Erbes
Pro inscenaci Discoland v Divadle Na Zábradlí byla spouštěcím momentem kniha vzpomínek podnikatele Ivana Jonáka. Nejen o ní mluvil režisér ve Vizitce s Markétou Kaňkovou.
-
Petr Kellner byl symbolem 90. let, jeho příběh zobrazoval všechny tehdejší možnosti, hodnotí Šlerka
„Já si vlastně nedokážu představit, co více by PPF chtěla v České republice ovládnout,“ přiznává v debatě pořadu Souvislosti David Klimeš, komentátor Aktuálně.cz.
-
Zemřel Petr Kellner. V roce 2019 se přihlásil do debaty o hodnotách. Co jsme tehdy o něm věděli?
Nejbohatší Čech Petr Kellner tragicky zemřel 27. března 2021. O dva roky dříve, v létě 2019, se nečekaně vyjádřil ke stavu tehdejší společnosti. Co jsme tehdy o něm věděli?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka