Petr Honzejk: S Motoristy se v nejvyšší politice opět zjevuje duch Václava Klause

5. říjen 2025

Z jednoho úhlu pohledu je to zábavný moment voleb. Opravdu je docela vtipným oříškem vysvětlit zahraničním novinářům, zajímajícím se o českou politiku, jak se stalo, že strana, která se jmenuje Motoristé sobě, uspěla ve volbách a bude důležitým hráčem při sestavování nové vlády.

„Proč ne třeba chalupáři, nebo pivaři sobě, napadne leckoho, kdo Česko sleduje z nadhledu. Tohle je opravdu vtipná země!“

Čtěte také

Jenže úspěch Motoristů sobě je ve skutečnosti symbolem jiné a nyní závažnější charakteristiky Česka, než nesporného smyslu pro humor, jímž disponuje zdejší populace. Charakteristikou, o kterou jde, je evropsky silně nadprůměrný a možná až unikátní odpor vůči zelené politice Evropské unie reprezentované Greendealem, tedy plánem na postupné dosažení uhlíkové neutrality. 

Prakticky celý politický mainstream (s výjimkou Pirátů, Zelených a částečně Starostů) používá výrazy jako zelené šílenství, chce Greendeal revidovat, nebo rovnou rušit. A Motoristé jsou v tomto smyslu už z podstaty svého názvu nejvíce hardcore partají. Proto lidé, kteří mají z důsledků zelené politiky největší obavy, nešli ve volbách za kováříčky, ale za kováři, představované Petrem Macinkou a Filipem Turkem. 

Čtěte také

A zprostředkovaně i za ultrakovářem Václavem Klausem, duchovním otcem zdejšího klimaskepticismu, který motoristy podporuje a jehož byl Petr Macinka dlouhá léta oddaným obdivovatelem a tajemníkem v jeho institutu.

Politický guru Motoristů

Kdo Motoristy především volil? Je to zajímavé. Když začaly přicházet první výsledky z nejmenších obcí po celé republice, bylo to trochu překvapení. Strana Turka a Macinky od začátku nabírala velmi slušné zisky kolem osmi procent.

Čtěte také

Vznikla přitom původně jako lokální, pražský projekt de facto proti radnici hlavního města prosazující cyklistickou dopravu. A nakonec byl její pražský výsledek 5,15 procenta poměrně hluboko pod celostátním výsledkem, který činil 6,87.

Dá se tedy předpokládat, že Motoristy volili hlavně – ano motoristé. Tedy lidé z menších měst a obcí, kteří potřebují auto ke každodennímu životu, pro dojíždění za prací, k lékaři a tak dále. Jezdí ve starých flikovaných vozech (připomeňme si, že průměrné stáří vozového parku je v česku 17 let).

Nemají a těžko někdy budou mít na elektromobil. Takže se cítí existenčně ohroženi tím, že do roku 2035 má v Evropě skončit prodej aut se spalovacími motory. Že jim stará auta nikdo brát nechce, je jedno. Buď to nevědí, nebo tomu nevěří, nebo je štve celý projekt, ve kterém se upřímně řečeno na chudší lidi opravdu trochu zapomíná. Volba Motoristů je tedy vlastně speciálním případem toho, co rozhodlo obecně sněmovní volby. Je to volba peněženkou.

Čtěte také

Když k tomu připočteme značné množství prvovoličů chlapců, kteří se zhlédli v hranatém Filipu Turkovi v naději, že na ně dopadne něco z jeho nesporného sexappealu a že jim přinese svět, ve kterém vládnou nad všemožnými progresivními a feministickými trendy muži nasáklí benzínem, dostaneme se na výsledek, který Motoristům umožnil stát se jedním z nejdůležitějších hráčů české politiky. 

Co bude teď? Motoristé, kteří kandidovali pod heslem „ukončit Fialu, pohlídat Babiše“ si řeknou o přímou účast ve vládě. Filip Turek se již vyjádřil, že by mu nebyla proti mysli pozice ministra zahraničí. Je pravděpodobné, že Andrej Babiš, ač chce vládnout sám, bude muset vzhledem k tomu, že nemá ve sněmovně většinu, na motoristické angažmá kývnout. Což udělá z jeho vlády jeden z nejeuroskeptičtějších kabinetů v Unii.

Komentátor Hospodářských novin Petr Honzejk

V jedovatém vtipu se v Česku říká, že „to je dalším vítězstvím Institutu Václava Klause“ a je to míněno jako výsměch. Jenže tentokrát je to pravda. Exprezident Václav Klaus bude mít coby podporovatel a politický guru Motoristů opět reálný vliv na českou politiku. Motoristé sice říkají, že jeho fakticky proruské a extrémně antiunijní postoje nesdílejí, ale uvidíme, co se bude dít reálně. V každém případě nás s Motoristy coby pravděpodobnými „kingmakery“ Andreje Babiše čekají „zajímavé časy“.

Autor je komentátor Hospodářských novin

autor: Petr Honzejk
Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.