Petr Holub: Tajnosti pražského podzemí

10. prosinec 2013

V Praze se děje něco, nad čím zůstává rozum stát. Nejsložitější dopravní stavba v Evropě, jak bývá nazýván šestikilometrový tunel Blanka, nebude dostavěn v očekávaném termínu na jaře 2014, i když město do tunelu už investovalo nejméně 30 miliard korun. Magistrát totiž nechce vyplatit dvě miliardy korun na dříve domluvené vícepráce. Stavební firma Metrostav proto zastavuje práce a zároveň se obrátila na rozhodčí soud.

Uskutečnit třicetimiliardovou investici a nemít z ní užitek, to zřejmě bude ten pravý unikát tunelu Blanka. Je tedy mimořádně divně, proč magistrát přistoupil k takovému kroku, který hrozí úplně rozvrátit jeho finance. Třeba se mezitím zjistilo, že tunel Blanka vlastně k ničemu není a že auta mohou klidně jezdit jinudy nebo nemusí jezdit vůbec. Takový výklad je však nepravděpodobný. O peníze podle prohlášení primátora Tomáše Hudečka také prý nejde.

Nad hlavním městem Prahou se tedy vznáší tajemství, které si jeho občané budou stále víc uvědomovat, pro které však není k dispozici žádné vysvětlení.

Znalci dobrodružné literatury však v této chvíli přece jen už vědí. Kde existuje tajemství, tam se najde i strach. Nějaké obavy určují chování aktérů dobrodružného příběhu a hrdinové se tyto obavy bojí přiznat, někdy i samy sobě. Taková je skrytá logika strachu a podle ní je možné otázku nedostavěného supertunelu prozkoumat.

Na severozápadním konci Prahy se nestaví jenom tunel Blanka, ale také prodloužení trasy A pražského metra z Dejvic do Motola. Obě stavby spolu zdánlivě nesouvisí, mají však mnoho společného. Obě staví městské instituce, hlavním stavitelem je Metrostav, na stavbu dohlíží inženýrská firma IDS, obě jsou mimořádně drahé. V obou případech se používá stejný model pro financování stavby, v obou případech je vysoký objem víceprací. Při stavbě metra se využívají evropské finance a tak se díky přísnějším kontrolám leccos ví o tom, jaké nešvary tam panují.

Zakázka byla přidělena ve zmanipulovaném výběrovém řízení, vícepráce dosahují skoro polovinu celkového objemu zakázky a přidělují se bez výběrového řízení. Díky práci auditorů na metru tak získal policejní Útvar pro odhalování organizovaného zločinu dobrou inspiraci pro své další vyšetřování v pražských stavebních zakázkách. Stejné vodítko může použít i při svém vyšetřování na tunelu Blanka, kde dosud okolnosti stavby nezkoumal.

Obavy z policejního vyšetřování panují na magistrátu zcela jistě, jak svědčí právnické úvahy primátora o tom, že smlouva s Metrostavem o tunelu Blanka není platná. Zároveň platí další pravidlo strachu. Magistrát zřejmě nemluví o pravém důvodu svých obav, kterým je stavba metra. Nepořádky v tunelu Blanka se dají přikrýt, informace o manipulacích při stavbě metra se však již dostaly na veřejnost. Tady lze jen mlčet a věřit, že se tajemná hrozba z podzemí nenaplní. Potom je jen přirozené, že radní raději mluví o tunelu Blanka, kde ovšem není jádro problému.

autor: Petr Holub
Spustit audio