Petr Holub: Proč byl odvolán generální ředitel Křístek

Milan Křístek (na archivním snímku) po neshodách s vedením Prahy končí ve funkci ředitele a předsedy představenstva pražského dopravního podniku. Dozorčí rada přijala jeho rezignaci
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Milan Křístek (na archivním snímku) po neshodách s vedením Prahy končí ve funkci ředitele a předsedy představenstva pražského dopravního podniku. Dozorčí rada přijala jeho rezignaci

Generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Milan Křístek nabídl po necelém roce odchod z funkce. Nabídl termín koncem listopadu, městská rada ovšem reagovala s tím, že Křístka odvolala ze dne na den. Tak zní stručný popis včerejší události a nutno přiznat, že nejde o nic výjimečného, protože častá výměna manažerů je běžným postupem nejen v pražském Dopravním podniku.

Porozumět složitým poměrům v pražské politice je prakticky nemožné, přesto se dá z uvedených událostí usoudit, že tentokrát udělala radnice vedená TOP 09 chybu.

Vysvětlení je poměrně jednoduché a logické. Koncem srpna sepsal vnitřní audit Dopravního podniku kontrolní zprávu o stavbě metra Dejvická-Motol, kde má být investováno přes 22 miliard korun. Zjistil čtyřicet procent víceprací a zjistil i to, že veřejná soutěž přinejmenším na některé vícepráce byla vypsána až ve chvíli, kdy byly tyto vícepráce dokončeny. Jasné porušení zákona o veřejných zakázkách měla podle auditu na svědomí soukromá společnost Inženýring dopravních staveb, které Dopravní podnik svěřil řízení stavby.

Ve společnosti Inženýring dopravních staveb pracoval šest let pražský radní a předseda dozorčí rady Dopravního podniku Jiří Pařízek a spolupráci podle svých slov ukončil až letos.

Pražská rada teď odvolala generálního ředitele Křístka, který zadal audit nepříjemný firmě zaměstnávající donedávna jednoho z radních. Nejen Pařízek, ale celá rada se tak dostává do střetu zájmů a měla by svůj postup vysvětlit. Měla by to učinit tím spíše, když další audit ministerstva dopravy odhalil další porušení zákona při soutěžích na dodavatele celé stavby. Ministerští kontroloři doporučují, aby Evropská komise pokutovala Dopravní podnik za zmanipulované soutěže částkou tři a půl miliardy. Tím se potvrzuje věrohodnost Křístkova auditu.

Městská rada v čele s primátorem Tomášem Hudečkem se tak dostává do podezření, že chce zamést nepořádky při stavbě metra zjištěné kontrolami pod koberec.

Sám primátor argumentuje, že odvolání mělo jiný důvod. Ředitel Křístek prý nedokázal úspěšně jednat s výrobcem tramvají Škodou Transportation, s níž Dopravní podnik uzavřel už skoro před deseti lety nevýhodnou smlouvu na nákup dvou set padesáti tramvají T15 za celkovou částku 20 miliard korun. Smlouva je nevýhodná, protože město kupuje tramvaje za vyšší cenu, než je v Evropě obvyklé, a Křístek měl vyjednat zrušení části smlouvy nebo alespoň slevu. To se mu očividně nepodařilo. Z pohledu primátora a dalších členů městské rady to mohlo vypadat, že se generální ředitel domluvil s dodavatelem proti magistrátu.
Primátorova argumentace má slabinu v tom, že předem není jisté, jak dokáže Křístkův nástupce Jaroslav Ďuriš výrobce tramvají přesvědčit, aby odstoupil od výhodné smlouvy.

Městská rada se tedy dostala do situace, ve které nemá na vybranou. Musí pokračovat v kontrolách při stavbě metra a zasáhnout proti firmě Inženýring dopravních staveb, pokud firma neprokáže, že se auditoři mýlili. Zároveň musí nový generální ředitel Ďuriš dosáhnout pokroku při jednání s dodavatelem tramvají a přitom prokázat, že se Křístek se Škodou Transportation za zády města nějak dohodl.

Téměř jistě se dá říci, že již dnes známe hlavní téma komunálních voleb, i když se budou konat až za rok.