Petr Holub: Přijedou rakousko-uherské rychlíky

02870959.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02870959.jpeg

Chtěli dopřát Čechům luxusu, dočkali se pokuty. Tak si mohou dnes připadat manažeři Českých drah, které dostaly pokutu 25 milionů za to, že porušily zákon o veřejných zakázkách nákupem sedmi rychlíkových souprav Railjet. Utěšit je může, že za škodu zaplatí sami Češi.

České dráhy jsou totiž státní podnik a navíc manažeři v čele s Petrem Žaludou, kteří nákup souprav vymysleli, už nejsou ve svých funkcích a o prémie tedy nepřijdou.

Verdiktem antimonopolního úřadu, který zatím nepravomocnou pokutu Českým drahám uložil, končí další epizoda jednoho z nejpodivuhodnějších příběhů v tuzemské dopravě. České dráhy jsou státem mohutně dotovaný podnik a soupravy Railjet koupily, aby se mohly postavit konkurenci soukromých dopravních společností. Využily tedy vládních dotací a objednaly jednu z nejdražších souprav, kterou vyrábí Siemens pro rakouské dráhy. Rakušané totiž chtěli mít soupravy, které by mohly konkurovat německým rychlovlakům ICE. Záhy se zjistilo, že jde o neúspěšný projekt.

Railjety na německé tratě neprorazily, pro vnitrostátní provoz v Rakousku jsou málo vhodné. Potíž je v tom, že soupravu obvykle tvoří sedm vozů. Všech sedm tedy musí být vypraveno na trať, i když je zájem malý. Naopak když je zájem velký, tak se málokdy vyplatí spojit dvě soupravy a vlaky tedy jezdí příliš plné. Při používání obyčejných vagónů může dopravce délku vlaku libovolně regulovat. Rychlíkové soupravy typu ICE se tedy hodí do velké země jako je Německo, ale v malých státech se zbytečně prodražují.

Rakouský problém se začal řešit, poněkud nepochopitelně v Česku. Vydělala na tom konkurence Českých drah, tedy RegioJet Radima Jančury, která nakoupila od rakouských drah starší vozy nahrazené na tratích u sousedů Railjety. Rakušané ovšem všechny objednané railjety nevyužili a tak některé prodali Českým drahám, které je koupily bez veřejné soutěže. Dráhy zaplatily dvě a půl miliardy, Jančura za zhruba stejně velkou vozovou flotilu pouze třetinu. Stojí za pozornost, že mnozí lidé v Rakousku považují starší vagóny za pohodlnější než Railjety. Vzhledem k rychlostem povoleným na českých tratích budou oba konkurenti jezdit stejnou rychlostí.

V běžném konkurenčním prostředí by po takovém nákupu České dráhy zkrachovaly, nebo by se krachu přiblížily, v Česku neuvážený nákup zadotují daňoví poplatníci.

Další kapitolou příběhu je pokuta od antimonopolního úřadu, jehož verdikt upozorňuje na porušení zákona při nákupu Railjetů a tedy na možnou korupci.

Už v létě bude příběh pokračovat dalším dějstvím. Bude vypravena první souprava Railjet z Prahy do Brna, Vídně a Štýrského Hradce, takže si každý bude moci zkusit, jak se v moderních soupravách jezdí. Další soupravy by mohly jezdit až do Budapešti, protože Maďaři provoz Railjetů také umožnili. Nepůjde jezdit do Německa, ale po většině států bývalého Rakouska-Uherska se člověk Railjetem dostane.

Doufejme, že bude jezdit hodně lidí a že se ziskem z jejich provozu zaplatí aspoň odpisy z jejich používání. Pokud lidé jezdit nebudou, tak budou muset za provoz Railjetů stejně zaplatit ze svých daní.