Petr Holub: Kauza mýto – stát není všemocný

První kilometr dálnice D46
První kilometr dálnice D46

Zvůli ze strany státních úřadů nebude justice tolerovat.

Tato povzbuzující zpráva přišla ve čtvrtek z Brna od Krajského soudu, který rozhodl v případu soutěže o správu mýtného systému na léta 2020-2029.

Petr Hartman: Tendr na mýto a ovlivněný rozhodčí

Jaroslav Faltýnek před svým domem v Prostějově

Kdo chce vyhrát zápas a nevěří ve vlastní síly, pokusí se ovlivnit rozhodčího. Spoléhá na to, že s jeho pomocí zdolá soupeře.

Historie s mýtem je složitá a zapletená a není pochyb, že běžný občan nestíhá případ sledovat. Ovšem tentokrát soud rozhodl v jednom z rozměrů, který je jasný a přehledný, zároveň jeho význam přesahuje jedno výběrové řízení.

Věcně došlo k tomu, že si jeden ze zájemců o správu mýta, tedy společnost Kapsch, stěžoval u antimonopolního úřadu na průběh a výsledek soutěže, kterou podle verdiktu ministerstva dopravy z loňského září vyhrálo konsorcium firem Czech Toll a Sky Toll.

Antimonopolní úřad ovšem námitky poražené firmy ignoroval a dal bez řečí za pravdu ministerstvu dopravy, že soutěž proběhla korektně. Ministr Ťok neváhal a smlouvu s vítězným konsorciem okamžitě podepsal.

Hájit se proti nespravedlnosti

Na postupu státních úřadů není ani tak zneklidňující fakt, že v časové tísni nějak rozhodly o výsledku jedné veřejné soutěže. Vážnější problém je v tom, že stát rozhoduje a nepřihlíží k zákonným právům těch, kterých se jeho rozhodnutí týká.

Petr Holub: Mýto jako antická tragédie

Mýtné brány

Stává se, že některé současné události připomínají antickou tragédii. To je také případ veřejné soutěže na provozovatele mýta, která má za sebou další dějství.

V případu mýto ostatně věděl každý z účastníků, že ministerstvo dopravy se zcela vědomě nechce zákona držet a rozhoduje svévolně jen podle toho, jak se mu právě hodí. To by totiž znamenalo, že právní stát v Česku má vážné trhliny, pokud není jen fasádou pro prostor bezpráví, kde státní úředníci rozhodují v zásadě diktátorským způsobem.

Je pravda, že zaplacení advokáti dokážou vytvořit právní konstrukci, která dává státu za pravdu, ovšem v případě mýta všichni zúčastnění věděli, že se tím jen zakrývá pravý stav věcí. Z toho si přinejmenším dopravní odborníci odnesli zkušenost, že proti státnímu zájmu nemá smysl bojovat a že je lepší se podřídit, případně z takového submisivního postoje získat výhody.

Proto je tak důležité, že Krajský soud v Brně dal za pravdu společnosti Kapsch a verdikt antimonopolního úřadu zrušil. Teď se musí experti Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vypořádat s námitkami, které proti výsledku soutěže přednesla jedna z poražených firem.

Petr Holub: Strašák jménem mýto

Dálnice, kolona

Veřejná soutěž, kdo bude provozovat mýtný systém České republiky po roce 2019, ještě úplně nezkrachovala.

Nemá smysl předjímat, jak antiomonopolní úřad rozhodne tentokrát. Nepochybně je možné, že dojde ke stejnému výsledku jako loni, i když námitky vypořádá, a verdikt o provozovateli mýta v letech 2020-2029 se měnit nebude.

Samozřejmě by nastalo větší drama, kdyby výsledky soutěže o mýto zrušil s ohledem na porušení zákona, ke kterému během této soutěže došlo, ale to už je jiný příběh, který patří spíše do resortu dopravy, případně by mohl posloužit jako podklad k hodnocení, že stát agendu o určité míře složitosti prostě nezvládá.

Podstatná událost ale proběhla už ve čtvrtek. Pokud stát porušuje zákony, které si sám stanovil, a poškozuje tím práva soukromníků, pak má soukromník možnost se svého práva dovolat u soudu.

Petr Holub, týdeník Echo

Zní to jako samozřejmost, ovšem je to zároveň jedna z definic právního státu, a veřejnost může potěšit, že se ji podařilo naplnit v tak podstatném případě, jako je správa mýtného systému.

Může to povzbudit každého občana, který se domnívá, že mu radnice či jiný úřad úmyslně škodí, respektive z nezájmu ignoruje jeho právo na důstojný život. Není to však vrchnost a hájit se proti nespravedlnosti u soudu může každý.