Petr Holub: Co zakrývá korupční kauza ministra Kremlíka

4. únor 2020

Tomu případu nemůže porozumět žádný člověk, který používá jen zdravý rozum. Bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík chtěl zrušit zakázku na kontrolu toho, jak se vybírá od nákladních automobilů mýto na dálnicích.

Neměla ji dostat firma CGI, která vyhrála příslušnou soutěž, protože namísto ní bude kontrolu provádět státní firma Cendis. Ovšem od bezpečnostních složek unikla informace, podle které chtěla CGI Kremlíka podplatit, aby zakázku nerušil. Ministr ke všemu nabídku nenahlásil policii, ale místo toho jen upozornil Bezpečnostní informační službu, tedy BISku. Kremlík i BIS uvedené informace, které zveřejnil server Seznam Zprávy, víceméně potvrdili, ovšem CGI je zpochybnila a uvedla, že sama chtěla, aby nabídku dostal státní Cendis.

Čtěte také

Zmíněný příběh obsahuje víc otázek než odpovědí. Například není jasné, proč Kremlík s nahlášením případu váhal a proč se obrátil na BIS, když vyšetřovat korupci je úkolem policie. Teoreticky je možné, že Kremlík zvolil správný postup, protože BIS má na kontrole mýta na dálnicích nějaký zájem. Není také jasné, proč se vlastně regulérní soutěž na kontrolu mýtného systému rušila ve prospěch státní firmy Cendis, když tato firma bude muset k provádění kontroly stejně najmout soukromníka.

Nevysvětlitelné je také tvrzení firmy CGI. Možná má opravdu zájem na tom, aby zakázku od ní převzal někdo jiný, nevysvětlila však, jaký k tomu má důvod. Nikoli nejméně důležitou je otázka, kdo jsou ony bezpečnostní složky, které o případu zpravodajský server Seznamu informovaly. Těžko to může být BIS, která byla označena jako účastník podezřelého jednání.

Kouřová clona

Dosud na tyto otázky nikdo kompetentní neodpověděl, a tak může zdravý rozum zvolit nejpravděpodobnější variantu, tedy že jde o kouřovou clonu.

Shodou okolností proběhla před týdnem další aféra, která se týká zpoplatnění dálnic, tentokrát elektronických dálničních známek pro osobní vozidla. Při ní se média a veřejnost pozastavily nad tím, proč mají mít bezpečnostní složky přístup do databáze systému, který bude kontrolovat státní poznávací značky osobních vozidel. Přesněji řečeno, nejde o to, že tajná služba a policie mohou vstoupit do dopravních databází, protože údaje v nich se po prvním použití stejně anonymizují. Potíž je v tom, že ministerstvo dopravy na žádost bezpečnostních složek změnilo parametry systému elektronických známek. Teoreticky je možné, že na žádost bezpečáků zřídilo archiv, kde bude možné údaje o vozidlech dohledat i zpětně.

Petr Holub

I po tomto skandálu zůstaly dvě nezodpovězené otázky. Předně dosud není jasné, co bezpečnostní složky požadovaly a také o jaké bezpečnostní složky vlastně šlo. To jsou otázky, ke kterým se měl už dávno vyjádřit ministr vnitra Jan Hamáček, zatím tak ovšem neučinil.

Sečteno a podtrženo: skandál s korupcí u Kremlíka se svými nezodpovězenými otázkami má zakrýt, že ještě zůstaly nezodpovězeny důležitější otázky, které se týkají intervence bezpečnostních složek ve věci elektronických dálničních známek. To je nepříliš povzbudivé zjištění o stavu, ve kterém se nacházejí některé státní záležitosti.     

Autor je komentátor serveru Echo24

autor: Petr Holub
Spustit audio

Související