Petr Hartman: Rodí se služební zákon

Kancelář, státní správa
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kancelář, státní správa

Česká republika je jedinou zemí Evropské unie, ve které neplatí služební zákon. Příslušná právní norma sice byla v Česku přijata ještě před vstupem do unie, od té doby však zatím nevstoupila v platnost.

Posledním rozhodnutím zákonodárců byla účinnost zákona odložena na 1. ledna příštího roku. Pokud by se koalice neshodla na jeho nové podobě a nic jiného neprosadila, dobrala by se Česká republika po letech k tomu, že by konečně začal platit před lety přijatý zákon. Srovnala by tím krok se všemi ostatními členskými státy Unie.

Při konfrontaci například s Řeckem je zřejmé, že zákon sám o sobě nezaručí, aby v zemi kvalitně fungovala státní správa a nedařilo se korupci. Proto není pravděpodobné, že by koalice dopustila, aby zákon o státní službě začal platit v původní a nyní už trochu překonané podobě.

Vládní strany se v poslední době shodly na drtivé většině pozměňovacích návrhů, které by měly zmiňovanou normu vylepšit. Nic by nemělo bránit v tom, aby je v parlamentu prosadily a modernizovaný zákon mohl začít od ledna platit.


Petr Hartman: Pro koho se přijímá zákon o státní službě?

Česká republika si bude moci odškrtnout splněný úkol. Automaticky to neznamená, že od tohoto momentu začne fungovat profesionální státní správa. Ta se bude muset postupně vybudovat. Sebevědomí a od politiků nevydíratelní úředníci se mohou zrodit pouze v prostředí, kde budou jasně vymezeny mantinely vzájemné spolupráce.

Minimálně v jednom úseku zůstane hranice v následujících letech nejasná. Řeč je o způsobu odměňování. Právě různé formy odměn mohou být využívány, chcete-li zneužívány, v ovlivňování práce státních zaměstnanců.

Kancelář, státní správa

Politici si jejich prostřednictvím mohou kupovat loajalitu úředníků, případně jiné trestat za to, že jim nechtějí jít na ruku. Vedle účelových reorganizací a propouštění lze tímto způsobem výrazně zasahovat do fungování státní správy.

Koalice se přitom nedohodla právě na penězích. Hovoří o dvou letech, během kterých by měla nastavit jiný systém odměňování. Což zdaleka neznamená, že se jí to podaří. Z pohledu rozsahu zákona o státní službě to sice vypadá jako drobnost, z hlediska významu je to však velmi důležitá věc.


Lukáš Jelínek: Sociální demokracii ohrožují její handicapy

V neposlední řadě také kvůli tomu, že kvalitní odborníci ze soukromé sféry se příliš nehrnou do státních služeb a slušné finanční ohodnocení by je mohlo částečně motivovat.

Problém je v tom, že plány politiků v této oblasti nemohou být konfrontovány s tvrdými daty. Politici přiznali, že v tuto chvíli neznají přesný počet úředníků, kterých by se nový předpis měl týkat.

Proto v tuto chvíli nelze jednoznačně tvrdit, nakolik přijde státní rozpočet zavedení zákona o státní službě do praxe. Návrhy o způsobu odměňování úředníků tak mohou v následujících měsících tvrdě narazit na realitu nedostatku peněz. Což symbolizuje podivný způsob, jakým se v České republice rodí velmi důležitý služební zákon.