Petr Hartman: Další změny v dopravě

1. říjen 2013

Ministr dopravy Zdeněk Žák se projevuje jako razantní člověk, který nemá rád kompromisy. Alespoň takovýto obrázek si o něm může vytvořit veřejnost na základě jeho mediálních vystoupení.

Stačí zmínit Žákovu kritiku rekonstrukce dálnice D1. Podle něj je na ní všechno špatně. Firmě, která otálela s opravou uzavřeného úseku, hrozil výpovědí smlouvy. Zároveň dodal, že nestrpí, aby si stavaři brali řidiče za rukojmí při prosazování navýšení cen za prováděné stavby. Když na konci srpna nastal na „déjedničce“ dopravní kolaps, prohlásil ministr Žák, že to bylo naposledy. Příště už podle něj budou padat hlavy. Výtka směřovala i na adresu šéfa Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka.

Uplynul zhruba měsíc a Žákova slova se proměnila v konkrétní čin. David Čermák byl odvolán z funkce. Přitom k žádnému dalšímu kolapsu na opravované dálnici nedošlo. Objevil se však výsledek šetření Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten zjistil, že Ředitelství silnic a dálnic nehospodařilo zrovna šetrně. Podle zjištění kontrolorů například výrazně vzrostly náklady na právní služby. K chybám došlo i v souvislosti s používáním služebních automobilů a podobně. Přesto ministr Žák tvrdí, že David Čermák v ničem nepochybil.

Odvolal ho prý kvůli tomu, že na jeho pozici by měl být člověk, který je razantní a dokáže tvrdě vyjednávat s dodavateli. Vzhledem k tomu, že podle srovnávacích studií je budování tuzemských dálnic ve srovnání se zahraničím o desítky procent předražené, by to bylo potřeba. Podle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu vyjde jeden kilometr dálnic v průměru na 416 milionů korun. Reálně by náklady mohly být až o pětinu nižší, což v přepočtu činí zhruba 80 milionů.

Je to věc dlouhodobě známá a jen těžko ji vyřeší pouze odvolání šéfa Ředitelství silnic a dálnic. K nehospodárnému nakládání s financemi by nemohlo opakovaně a dlouhodobě docházet navzdory postoji střídajících se politických reprezentací. Ministr dopravy Zdeněk Žák je součástí kabinetu, který nezískal důvěru ve sněmovně a nemá pevné politické zázemí. Po volbách nastoupí jinak složená vláda a ta si klíčové pozice obsadí svými lidmi.

Týkat se to bude i dalších uvolněných funkcí, tedy šéfa Ředitelství vodních cest a ředitele Drážního úřadu. Zdeněk Žák si to musí uvědomovat. Stejně jako skutečnost, že Rusnokův kabinet v demisi by se měl chovat zdrženlivě a nepřistupovat k zásadním změnám. Kdyby nekandidoval v blížících se volbách, možná by nepostupoval tak razantně.

autor: Petr Hartman
Spustit audio