Petr Fischer: Babišova škola právního vědomí
Ze soudu s bývalým premiérem Andrejem Babišem se stala mediální show, která svou senzačně vytvořenou spektakularitou přitahuje i diváky, kteří se obvykle na politické dění nedívají. Je to dramatický příběh střetu dvou mocí, justiční a politické.
Souboj velkých peněz, jejichž majitelé si myslí, že všechno lze zařídit a koupit a podvod je jen optimalizace finančních toků, ale i bitva obyčejné lidské spravedlnosti, poměřující sepsaná papírová pravidla s realitou. Kolik takových příběhů lidé viděli v televizních seriálech, kolik takových procesů už obrazovky zažily. Jenže tento příběh je skutečně skutečný, stal se v Česku počátku 21. století, a i když se i na něj díváme většinou jen v televizi, může být přelomový pro společenské dění řadu následujících let.
Čtěte také
Babišův soud o dotační podvod v kauze Čapí hnízdo, ať už bude rozsudek jakýkoliv, není jen důležitý doklad, že spravedlnost se v principu nevyhýbá nikomu, ale je také školou právního vědomí, kterou česká společnost potřebuje jako sůl.
Televizní, filmoví i seriáloví diváci jsou dnes v žánru soudního dramatu velmi zběhlí a zkušení. Legal drama, jak se tomuto žánru globálně říká, patří k nejoblíbenější oblasti moderní zábavy. Spojuje napětí a katarzní uvolnění s důležitými společenskými tématy a také s právní osvětou, o které je tu řeč.
Každý, kdo se dívá, kromě rozplétání kriminální story, jejíž peripetie sleduje, proniká i do pravidel soudního systému. Velmi intenzivně vnímá, co je a co není pro rozhodování soudce důležité, jaké právní kličky se nasazují, jakou roli hraje dobré jméno svědka či jeho společenské a profesní zpochybnění.
Reklama na právní stát
Soudní drama oživuje stroj spravedlnosti, který se ze systémového mechanismu mění v živý organismus, který sice má svá pravidla, který ale v každém případu musí opět obnovit právo a jeho výklad a provést živé rozhodnutí – fresh judgment.
Čtěte také
To všechno ale mnoho místních diváků zná hlavně z americké provenience, méně už z té české. Paradoxně tak díky moderní zábavě známe americký soudní systém a jeho principy fungování skoro lépe než české justiční prostředí. Jistě, i v českých podmínkách vznikala soudní dramata, jako například seriál ČT Život a doba soudce A. K., ve srovnání s anglosaskou produkcí je to ale marginálie.
Sledování procesu s Andrejem Babišem, obžalovaným z dotačního podvodu a časem možná i z poškození finanční stability rozpočtů Evropské unie, je tedy výjimečnou příležitostí zvýšit právní povědomí české společnosti. Desítky právních komentátorů na sítích i v klasických médiích vysvětlují dnes zákruty paragrafů a procesních postupů, různých právních strategií.
Ještě nikdy po revoluci tu nebyla tak intenzivní příležitost dostat se do střev systému, který si společnost vytvořila k tomu, aby sebe a své občany bránila před poškozováním a ničením lidmi, kteří nectí společenská pravidla hry.
Lepší reklamu na právní stát a jeho fungování ani nemohli v médiích vysílat. Rozumět tomu, jak se justiční systém chová a jaké výhody a nevýhody v dokazování viny či neviny má, je zatraceně důležité i pro to hlavní, o co tu běží: pro vnímání výkonu lidské spravedlnosti a jeho limitů.
Konkrétní výrok o vině, který v případu Andreje Babiše přijde, lze nakonec vnímat jako vedlejší produkt důležitějšího praktického poznání, že právní systém v Česku funguje, jak má, a že velikost bankovního konta v tom nehraje žádnou roli. Soudní drama jako veřejná právní služba pokračuje, nenechte si ujít další díl!
Autor je komentátor časopisu Euro
Související
-
Karel Hvížďala: Rath, Babiš a tak zvané politické procesy
Politici si u nás myslí, že právo mohou ohýbat ke svému prospěchu a nestydí se o tom hovořit a lhát i ve sněmovně.
-
Politický proces? Pak za něj Babiš jako dlouholetý šéf exekutivy ale nese odpovědnost, míní Kalvoda
Babiš prý svými výroky brutálně zasahuje do nezávislosti soudů a pokud by advokát Jan Kalvoda byl jeho obhájcem, taková slova by mu rozmlouval.
-
Karel Hvížďala: Babiš, státní zastupitelství a hranice lidského chování
Hlavním civilizačním odkazem římského práva je koncepce smlouvy jako právního omezení, tedy hranic lidského chování, které jsou racionálně vyjednané.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.