Penta plánuje spojit železnicí letiště Vodochody s Masarykovým nádražím v Praze

27. únor 2014

Společnost Penta chce pomocí železnice spojit plánované mezinárodní letiště ve Vodochodech s pražským Masarykovým nádražím. Majitel letiště zvažuje, že bude cestující vozit po zrekonstruované bývalé vlečce přes Kralupy nad Vltavou. To se ale nelíbí starostům okolních obcí, stejně jako jim vadí projekt na zvětšení letiště.

Cestující by se po dálnici dostali z letiště do hlavního města za asi 15 minut. Po železnici by to bylo podle ředitele letiště Martina Kačura asi za 40 minut.

„Variant dopravy bude několik. Ta první, základní, bude přes dálniční spojení přímo do Prahy, ale při výhledovém objemu asi 3,5 milionu cestujících uvažujeme i o možnosti železničního napojení, které by využívalo stávající vlečku do fabriky Aera Vodochody, která by se přes Kralupy dostávala do Prahy na Masarykovo nádraží,“ plánuje.

Starostu Kralup nad Vltavou Petra Holečka z TOP 09 o plánech spojit železnicí letiště s Prahou nikdo neinformoval. „Žádné oficiální informace nemáme. Železniční doprava je ekologicky šetrnější, a pokud by letiště bylo realizováno, tak bychom tu železniční dopravu rozhodně uvítali více než automobilovou,“ uvedl.

Projekt železničního spojení letiště s Prahou je jen na papíře. Je závislý na tom, jestli nakonec nové letiště vznikne, nebo ne. Proti jeho rozšíření je 20 obcí s asi 30 tisíci obyvateli.

„Iniciativa Stop letišti Vodochody neskončila, se zveřejněním a odsouhlasením letiště jsme se nesmířili a budeme nadále trvat na tom, že pro tento region je mezinárodní letiště nepřijatelné,“ dodal Holeček.


Letiště Vodochody
- patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta
- mělo by odbavit 3,5 milionu cestujících ročně
- je určeno pro nízkonákladové společnosti, nepravidelné a privátní lety
- fungovat by mělo nejdříve v roce 2016

Ještě důrazněji vystupuje proti letišti starostka Panenských Břežan Ljuba Loukotová, která kandidovala za Nezávislé. „Naše obec se dá nazvat obcí trojúhelníku smrti, protože z jedné strany máme Neratovice, když fouká severozápadní vítr, který převládá, tak zanáší exhalace z prostoru Kralup, a když fouká vítr z jihu, tak nám zanáší z dálnice D8. Další zatížení čímkoliv už nesneseme, zejména ne letištěm,“ říká rozhodně.

Ředitel letiště Martin Kačur připomněl, že k zahájení přeměny letiště chybí dva dokumenty. Stavební povolení, kterému předchází žádost o zahájení územního řízení. „Naše představa je udělat to zhruba někdy kolem poloviny roku.“

Desítky lidí protestují proti rozšíření letiště Vodochody

Letiště Vodochody
autoři: sib , duch
Spustit audio