Pavel Krtek: Pro mě je ideální, když to trochu přeženu, monopol

7. leden 2016

Měl by stát vypsat soutěže na dotované železniční linky? Znamenal by tento krok skokové navýšení kvality i výrazné snížení státních dotací, jak tvrdí zástupci konkurenční společnosti RegioJet?

„Některé linky už předmětem soutěže jsou, ale je to případ od případu,“ upozornil v pořadu Interview Plus generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.

Podle něj je ale třeba v takových případech brát v potaz, že České dráhy mají platné smlouvy do roku 2019 na většinu dopravní obslužnosti.

„I podle nich může ministerstvo dopravy část linek soutěžit,“ dodal generální ředitel.

Úspora, která by pro státní rozpočet vznikla soutěžením o železniční linky se soukromými dopravci odhadují jejich zástupci až na 4 miliardy korun.

Všechna tato čísla jsou ale zavádějící, varuje Krtek. „Záleží, co v tom máte. Máte v tom i železniční zastávky, personál v pokladnách na zastávkách a podobně,“ vysvětlil ředitel.

Přinesly by tedy veřejné soutěže na dotované linky úsporu? „Jak pro koho, jak komu. Pro cestující ano, pro stát a pro rozpočet, to nevím,“ říká Krtek.

Ten soudí, že výše úspor záleží na liberalizaci trhu, a jak tato bude fungovat. „A na podmínkách, na pravidlech hry.“

Generální ředitel Českých drah svůj v principu odmítavý postoj k soutěžím na vybrané linky zdůvodnil. „Já jsem předseda představenstva akciové společnosti, a akciová společnosti musí z principu hájit zájmy akcionářů i věřitelů.“

„Pro mě je ideální, když to trochu přeženu, monopol,“ glosoval Pavel Krtek.

Hostem Michaela Rozsypala byl generální ředitel Českých drah Pavel Krtek, který hovořil o konkurenci na železnici a fungování celého podniku. Poslechněte si celý pořad!

autoři: oci , Michael Rozsypal
Spustit audio