Patří na Floru Olomouc stánky a trhovci? Lidé jezdí i kvůli nim, tvrdí mluvčí Flory

19. říjen 2016

Flora Olomouc - kdysi slavná výstava s fenomenálním ročníkem 1967 i další krásnou dekádou fungování. Dnes je vskutku trhoveckou a provinční akcí. Kam se ztratila důstojnost jedinečné výstavy mezinárodního charakteru? Na to se zaměřila Lucie Vopálenská.

Květiny nejsou politické téma. Ale právě květiny přinesly na konci 60. let minulého století Olomouci slávu - v roce 1967 dokonce 700 tisíc návštěvníků. Přehlídka byla zařazena mezi hlavní evropské květinové výstavy. Holandští obchodníci plánovali ve městě vytvořit květinovou burzu.

Za normalizace program úspěšně pokračoval, byť v pozměněných podmínkách a kulisách. „Byla to jiná doba, peněz nebylo potřeba tolik jako dnes,“ říká letitý hlavní architekt Flory Olomouc Zdeněk Štefka. Současný vzhled expozic i parků ho mrzí a je mu zatěžko je komentovat. Politici podle něj mají více starostí sami se sebou, než aby se zabývali veřejným blahem.

„Ubrusy, záclony, tyto věci na Floru nepatří. Sem patří rostliny, maximálně květináče a ne toto, to je zkrátka tragédie,“ zaznělo v létě před hlavním pavilonem A olomouckého výstaviště, kde sdružení Zachraňme Floru uspořádalo setkání s veřejností.

I toto je kdysi slavná Flora Olomouc

Pečovat o rodinné stříbro

Dnes zapsaný okrašlovací spolek Flora+ usiluje o to, aby olomoucké parky získaly zpět svou důstojnost. Výstava v posledních letech upadá a její okolí se změnilo v tržnici s nesouvisejícím zbožím. Návštěvník jdoucí od tramvajové zastávky a hledající hlavní pavilon narazí na stan se spodním prádlem, drogerií a plastovými domácími potřebami.

Flora+ pokračuje v guerillovém osazování zanedbaných zákoutí, čímž upoutává pozornost a zároveň dráždí zodpovědná místa. Předseda spolku Daniel Bradáč upozorňuje, že radnice na květinové výstavy finančně nepřispívá a nechová se tak coby řádný hospodář. „Nejsou schopni zalévat ani hlavní alej.“


Za socialismu Floru připravoval stát. Jiných velkých šou tady mnoho nebylo. Změnila se doba i zájmy lidí. I kdybychom celé olomoucké parky osázeli květinami, nemyslím, že by to znamenalo obrovský nárůst návštěvnosti. ADAM FRITSCHER, mluvčí Flory Olomouc

Flora má podle něj šanci vypadat lépe, pokud o její značku budou politici pečovat tak, jak odpovídá jejich veřejným proklamacím o rodinném stříbře. Jednání mezi zástupci města, výstaviště i aktivisty je ale v nedohlednu.

Výstaviště Flora Olomouc je akciovou obchodní společností se stoprocentní účastí města. Podle mluvčího Adama Fritschera si na výstavní program musí vydělat sama. Nabízí se otázka, zda jsou alfou a omegou peníze? Fritscher argumentuje nabídkou a poptávkou s tím, že brát dnes lidem to, za čím na výstaviště přicházejí, by nebylo vhodné: „Řada lidí jezdí na olomouckou Floru i z důvodu trhů.“

autoři: luv , sch
Spustit audio