Oxid uhličitý dodává rybám kuráž

16. leden 2012
Monitor

Oxid uhličitý působí na některé ryby podobně jako na člověka alkohol. I tady se dá říci, že s ním mizí rozvaha a vzrůstá odvaha.

Hladina oxidu uhličitého v oceánech se má podle předpovědí zvyšovat. Vědci se zatím obávali hlavně o osud živočichů s vápenatými schránkami, jejichž tvorbu narušuje kyselé prostředí. Zvýšené množství oxidu uhličitého však zřejmě může mít i mnohem subtilnější, ale stále velmi významné následky. Pokud vložíme korálovou rybu klauna zdobeného (Amphiprion percula) do mořské vody s obsahem oxidu uhličitého, jaký má být podle předpovědí v oceánech na konci století, její chování se změní.

Klauni, korálové ryby (Amphiprion nigripes)

Ryba bude troufalejší a budou ji přitahovat pachy dravých ryb, kterým by se normálně vyhnula. Není třeba zdůrazňovat, že v přírodě by takové chování vedlo k jejímu rychlému konci. U hejnových ryb sapínků žlutoocasých (Neopomacentrus azysron) zase oxid uhličitý narušuje tendenci plout v určité situaci doleva nebo doprava. Ta je přitom nezbytně důležitá k tomu, aby ryby dokázaly utvořit fungující hejno.

Příčinu změněného chování ryb pod vlivem oxidu uhličitého odhalil tým australských, norských a italských vědců. Akumulace oxidu uhličitého v rybím mozku narušuje funkci neurotransmiterových receptorů GABA-A. Jakmile je vědci zablokovali, získaly ryby svou rozvahu a smysly zpět. GABA-A receptory má většina obratlovců i bezobratlých živočichů. Je proto pravděpodobné, že změny chování způsobené zvýšeným množstvím oxidu uhličitého ve vodě se nebudou týkat jen klaunů a sapínků, ale i mnoha dalších mořských živočichů.

Logo

Zdroj: Nature Climate Change

autor: redakce ČRo Leonardo
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.