Otrava arsenem - hypotéza vysvětlující původ nejstarších mumifikačních praktik na světě

24. září 2010

Chinchorro byla prekeramická kultura v severním Chile, která navzdory očekávání vyvinula komplexní mumifikační systém již asi 5000 let př. K. Vědci polemizovali o důvodech, které vedly ke vzniku této nejstarší mumifikační praktiky na světě. Chilský antropolog navrhuje hypotézu chronické otravy arsenem jako testovatelnou a přijatelnou jako vysvětlení.

Lidé Chinchorro byli málo početnou skupinou. Byli odkázáni na lov ryb a mořských savců, technologie měli velmi jednoduché - používali rákos na výrobu košíků, oblečení a rybářského náčiní; kamenné nože a malé harpuny. Neznali keramiku, kovy ani tkané textilie, a přesto vyvinuli jednu z nejzvláštnějších mumifikačních praktik na světě. Mrtvoly byly zbaveny svaloviny a znovu sestaveny s použitím hůlek a jílu. Do kůže a kostí jim byly přidány minerální pigmenty. Vymodelovali jim tváře a pohlavní orgány a následně celé tělo pozorně natřeli manganem. Výsledný produkt byla tvrdá a lesklá černá mumie, tzv. černá mumie.

Zprvu mumifikovali děti. Během staletí byla mumifikace prováděna u všech těl bez ohledu na věk, včetně plodů, a mumifikační techniky se radikálně změnily. Celé tělo kromě obličeje a vlasaté části hlavy bylo natřeno světle červeným barvivem. Rysy tváře byly vymodelované s důrazem na otevřené oči a ústa, což vzbuzovalo dojem, že tělo žije a dýchá. Tyto tzv. červené mumie se poprvé objevily kolem 2000 př. K. a vyráběly se až do asi 1100 př. K. Tato poutavá pohřební tradice přeměnila mrtvá těla v lidské obrazy.

Své mrtvé začali mumifikovat v údolí Camarones, kudy protéká úzká a mělká řeka Camarones (z údolí Camarones se tento zvyk rozšířil na sever a na jih, po délce asi 900 km podél pouště Atacama a pacifického pobřeží). Tato oáza zásobovala potravou rané obyvatele oblasti tisíce let. Voda v Camarones obsahuje průměrně 1000 mikrogramů na litr arsenu, což je 100x více než standard považovaný za přijatelný Světovou zdravotnickou organizací. Arsen je přirozeně se vyskytující prvek způsobující hyperpigmentaci kůže, keratózu a další onemocnění včetně nádorů např. jater. Chronické vystavení arsenu způsobuje spontánní potraty, porody mrtvých dětí, předčasné porody, sníženou porodní váhu, mentální retardaci a systémová poškození orgánů (nízká produkce červených krvinek, rakovina). Střední až vysoké obsahy arsenu jsou běžné v pitné vodě pobřežních oblastí severního Chile od Ariky k Antofagastě. Ovšem nejvíce ho má právě úzká pobřežní oáza Camarones.

Pitvy pozdních mumií z Camarones prokázaly keratózu a vysoké obsahy arsenu v různých tělních tkáních a kostech. Podle dnešních poznatků otrava arsenem (800 mikrogramů na litr) vážně poškozuje růst plodu a dramaticky zvýšila např. poměr mrtvých novorozeňat a úmrtnost dětí v Antofagastě (asi 600 km J od Camarones) mezi lety 1960-1970. Obyvatelé tehdy pili kontaminovanou vodu z řeky Toconce. Srovnáním s jinou dlouhodobou studií z Bangladéše, ženy lidí Chinchorro musely mít asi 30x vyšší potratovost, než je obvyklé, a dětskou úmrtnost činila kolem 21-26 %. Vysoký počet potratů a úmrtí novorozenců přímo ohrožovaly nepočetné etnikum. Za této situace rodiče, a zvláště pak matky, čelili zvýšenému sociálnímu tlaku, aby porodily životaschopné potomky. Emocionální odpovědí (snaha zmírnit zármutek) byl pravděpodobně vznik umělého mumifikačního systému.

Až doposud byl rituál mumifikace v literatuře vysvětlován náboženstvím. Těla byla mumifikována, protože lidé Chinchorro věřili v posmrtný život a v dualitu těla a duše. Uchování těla bylo nutné pro pokračování duše, stejně jako pro život na druhé straně. Tuto spirituální ideologii lze vysledovat i u Inků a Egypťanů. Náboženská ideologie jako důvod k mumifikaci je možná hypotéza, ale pravděpodobně je druhotným efektem zde předkládanému modelu otravy arsenem.

Mumifikace je často znakem vyššího postavení. Obecně ne každý je určen k mumifikaci a i v případě že ano, příslušníci vyšší třídy dostávají složitější a důmyslnější posmrtnou péči. Složité pohřební praktiky včetně mumifikace jsou obvyklé v mnohých stratifikovaných společenstvích. Zjevně toto nebyl případ lidí Chinchorro, kteří stratifikovanou společnost neměli a byly mumifikovány jak staří i mladí, muži i ženy, tak i novorozenci a plody.

Mumifikace u lidí Chinchorro začala u dětí. Vysoká dětská úmrtnost pravděpodobně vyprovokovala u matek touhu uchovat jejich děti na světě, mít je při sobě. Mnoho starých kultur vykazuje vysokou dětskou úmrtnost, ovšem jen málo kultur vyvinulo mumifikaci - motivačním faktorem může být v tomto případě právě navrhovaná hypotéza otravy arsenem.

Mumifikace bývá spojována s hierarchizovanými společnostmi socio-politicky komplexními a s intenzivní sociální kompeticí. Mumifikace prováděná lidmi Chinchorro byla opravdu neočekávaným kulturním fenoménem pro prekeramickou kulturu, a to ne pouze pro své stáří a komplexnosti mumií, ale také proto, že mrtví byli přeměňováni v umělecké figury. Je velmi pravděpodobné, že právě otrava arsenem byla spouštěcím mechanismem pro výrobu mumií.

Zdroj: Chungará, Revista de Antropolgía Chilena, Vol. 37, N°2, 2005, pág. 255-260; Bernardo T. Arriaza

autor: Ladislava Filipová
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.