Otevřenost, komunikace a být zákazníkům co nejblíž, popisuje vinařství Sonberk, jak zvládá dobu pandemie

14. březen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vinařství Sonberk (AP Atelier, Josef Pleskot)

Uzavřené restaurace se dotkly i byznysu vinařů, kteří si museli najít jinou cestu k zákazníkům. „Online svět je příležitost i hrozba. Nemůžeme moc dobře odhadnout, co nám udělá růst v online tržbách, který je dnes markantní, to vidí všichni vinaři. Ale my nevíme, jestli se trend udrží, nebo je to jen překlenovací období,“ přiznává Dagmar Fialová, ředitelka obchodu a marketingu vinařství Sonberk, které jako vůbec první v Česku získalo podruhé titul Vinařství roku.

„Vinaři musí být co nejblíže ke svým fanouškům, vytvářet si komunitu, být dobří v online činnostech. A tím se snažit překlenout to, že restaurace jsou zavřené a lidé k nám nemohou přijet. To my musíme najít cestu, jak přijet za nimi,“ uvažuje Fialová s tím, že o se ve vinařství Sonberk v Popicích na Břeclavsku pokoušejí. 

Čtěte také

Přesto situace podle ní nebyla jednoduchá. 

„Zkraje roku to vypadalo až katastrofálně. Gastro sektor pro nás dělá 30 až 40 procent obratu. Museli jsme dělat všechno proto, abychom našli jiné cesty, prodloužit otevírací dobu, udělat přes léto více akcí, dostat víno k našim jednotlivým fanouškům,“ popisuje a vyzdvihuje, co pomohlo jejímu vinařství: 

„Komunikace a otevřenost. Nebojíme se mluvit s fanoušky upřímně, nebojíme se říct o pomoc.“

Není to jen byznys

Osobní vztah k vinařství musí podle Fialové mít nejen zákazníci, ale i samotní vinaři.

„Myslím, že u naprosté většiny vinařů to není čistý byznys. Pořád je to zemědělství, takže u nás není mnoho vinařů, kteří by na tom pohádkově zbohatli. Možná mě někdo osočí, že jsem naivní, ale věřím, že my všichni, kdo děláme víno, to děláme především proto, že ho máme rádi, baví nás to a není to jen byznys.“

A proto mezi nimi panují dobré vztahy, chválí Fialová: „Český a moravský trh je maličký, v podstatě se všichni známe a není důvod k velké konkurenci. Morava je rozmanitá, každý kout může nabídnout něco maličko jiného. Cesta je spíš spolupracovat, být součástí komunity, jsme kamarádi a kolegové.“

Posíláme vzácné zimní sluneční paprsky a přejeme všem krásný víkend

Zveřejnil(a) Vinařství SONBERK dne Pátek 22. ledna 2021

V konkurenci s Francií a Austrálií

Největším exportním odbytištěm Sonberku byla v loňském roce Francie. „To je dobrá kuriozita. Ale trend ve světě je, že milovníci vína rádi poznávají nové lokality, kde se pěstuje réva a vyrábí zajímavá vína,“ říká Fialová.

Čtěte také

Sonberk se snaží dostat také na americký trh, ale cílí i na severské zákazníky nebo ty v Japonsku. „Moravské víno má ve světě výborné renomé a může uspet v konkurenci jiných zemí, které mají teplejší podnebí, jako je Francie, Austrálie nebo Jižní Amerika,“ dodává Dagmar Fialová.

Co obnáší vyrábět špičkové víno a ucházet se o titul Vinařství roku? Proč v Sonberku sbírají hrozny ručně a jak se jim daří dbát na biodiverzitu? Poslechněte si celý pořad Řečí peněz Václava Pešičky.

autoři: Václav Pešička , kac
Spustit audio