Osvícená ekonomika může plnit naše potřeby i chránit životní prostředí, tvrdí environmentalista

Země, ekologie
Země, ekologie
0:00
/
0:00

Životní prostředí se stalo velkým tématem všeho podnikání. Zátěž napříč obory je často fatální a přitom by mohla být mnohem menší. O tom, jak mohou firmy pracovat s dopady své činnosti na životní prostředí, hovořil v Magazínu Leonardo Vladimír Kočí, děkan Fakulty technologie ochrany prostředí Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.

„V České republice je poměrně malý zájem o otázky životního prostředí. Prioritou byznysu je generovat zisk pro nějaké skupiny, zatímco krajina, životní prostředí důležité pro celou veřejnost stále není hlavním zájmem,“ uvedl expert.

Je úlohou vědců posuzovat jednotlivé výrobky nebo technologie tzv. od kolébky do hrobu, tedy po celou dobu životního cyklu. „A ukazuje se, že u mnoha výrobků je vliv energetiky velmi výrazný, zvláště při používání energie pocházející z fosilních paliv. Podíl může být 20 až 30 % environmentálních dopadů u jakéhokoliv výrobku.“

Čtěte takéBrazilce z předměstí Recife dusí plastový odpad, snaží se ho sbírat a využít

„Prováděli jsme analýzu na jednoho průměrného Čecha. Zjistili jsme, kolik spotřebuje elektrické energie, tepla, potravin, kolik projezdí a podobně. Energetika hraje největší roli, ale hned v závěsu jsou to potraviny. To, co jíme, a zejména masné výrobky hrají dominantní roli ve vlivu na životní prostředí.“

Proto je třeba se dívat na životní prostředí nejen z pohledu průmyslu, který něco vyrábí a něco uvolňuje do životního prostředí, ale i z pohledu spotřebitele.

V budoucnu budeme muset přistoupit nejen k regulacím průmyslu a podnikání, ale i k jednotlivým spotřebitelům, a vysvětlit jim, jak by mohli žít tak, aby jejich potřeby byly naplněny, ale dopady na životní prostředí byly nižší.
Vladimír Kočí

Děkan zdůraznil významnou roli chemie. „Technolog ochrany prostředí musí rozumět i průmyslu, aby rozuměl, který kohout obrazně řečeno utáhnout, a který povolit, aby dopady vůči životnímu prostředí byly nižší, ale průmysl dále fungoval.“

„Za 20 let, co se pohybuji v této oblasti, mohu konstatovat, že se věci mění. Řada firem si uvědomuje, že otázky životního prostředí pro ně mohou být dobrým nástrojem pro marketing a komunikaci se zákazníky.“

Tyto firmy si začaly prý uvědomovat, že primární nemusí být zisk, ale celková jejich role ve společnosti. „Takže hledají cesty, jak svou roli posílit. Zajímají se o to, co se děje za hranicemi jejich závodu, jak budou jejich výrobky použity, co se bude dít poté, až skončí jejich život a podobně.“

Zkusme uvažovat o našem podnikání holisticky. Přemýšlejme už dopředu o tom, co bude následovat, co se bude s naším výrobkem po delší době dít, zkusme vzít do hry i další odborníky.
Vladimír Kočí

Podle experta potřebujeme nejen ekology a chemiky, ale zásadní roli mají i průmysloví designéři. „Ti rozhodují o tom, z jakých materiálů a v jakých masách výrobky budou, takže i oni by mohli být přizváni do hry o ochranu životního prostředí.“

„Potřebujeme také osvícené ekonomy, aby nám ukázali, že ekonomika je nástroj jak pro uspokojování našich potřeb, tak pro ochranu životního prostředí. Upravme ekonomiku tak, aby to, co děláme, pro nás mělo smysl, a ekonomika nám pomohla naplnit naše potřeby,“ shrnul Vladimír Kočí.

Spustit audio
autoři: Veronika Paroulková, Ondřej Čihák

Související