Ondřej Konrád: Jedinečný výtvarný komentátor i autor sugestivních atmosfér
Politická satira, pouze psaná, ilustrovaná anebo čistě výtvarná je kategorie vzniklá velmi dávno a lidstvo provází zřejmě už od starověku. A pokud jde o tu výtvarnou, připomenout lze velkou pozdější postavu, jakou byl v 18. století tvořící předchůdce politické karikatury Angličan William Hogarth.
U nás v modernějších časech karikatura nakratinko rozkvetla roku 1968 hlavně kresbami Miroslava Liďáka, a pak se zase vrátila po dvaceti letech na stránky deníků, kde léta exceloval především Vladimír Jiránek.
Čtěte také
Počítač a fotografie
A zcela specifický výtvarný komentář k politickému dění produkoval Pavel Reisenauer, který vloni náhle zemřel v 62 letech, určující celý vizuální ráz týdeníku Respekt od roku 1991, kdy do něj nastoupil.
A svůj nezaměnitelný rukopis ale získal až úzkým propojením kresby s prací na počítači a také s hustým využíváním pokladů z fotografií. Někdy i vlastnoručních, jak dokládá jeden panel na výstavě jeho díla v pražském Muzeu Kampa.
Od poloviny 90. let pak začalo Reisenauerovo kreslení nabývat na dokonalosti svého druhu a brousil se jeho vtip texty začleněnými leckdy do kreseb, obvykle nepozměněnými citáty z tisku. Ale absurdně vyznívající v kontextu s obrázky.
Čtěte také
Někdy si bylo také třeba namáhat hlavu nad bezeslovným doprovodem k sumáři událostí rubriky Minulý týden, než člověku došla rafinovaná pointa. Zatímco rozmáchle velkolepé obálky Respektu hovořily jasně. Časopis měl ve svém výtvarníkovi učiněný poklad.
Periferie i Sudety
Širší veřejnosti podstatně méně známá, ale v expozici bohatě zastoupená je volná tvorba, například působivé cykly výjevů z doposud periferních částí pražských Nuslí, nebo z Jáchymova a okolí, kde Reisenauer později žil.
A i když odtud týden co týden elektronicky posílal do časopisu množství zásadních kreseb reagujících na nejaktuálnější dění především doma i ve světě, ve volných chvílích nepřestával pracovat na podivuhodných obrazech sugestivní atmosféry.
Reisenauer neprošel výtvarným školením, byl klasickým autodidaktem, ale nalezl pomocí počítačové techniky jedinečný styl jak nesmírně vtipně a osobitě komentovat politiku a různé společenské jevy i trendy, ale zároveň tvořit velkorozměrná díla výsostně vlastní poetiky.
Což možná udiví a nejspíš zasáhne i pamětnické návštěvníky retrospektivy, kteří si prostřednictvím jeho kreseb vybaví řadu nejbizarnějších momentů, ale i už zapadlé postavy tuzemské politické scény posledních více než 30 let. K vidění je ve dvou patrech Muzea Kampa pořád jen výsek Reisenauerovy tvorby, ale přesto zcela impozantní, až do konce května.
Autor je komentátor Českého rozhlasu
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.