„Obejměte komouše, špeha a zrádce.“ Severokorejští uprchlíci se stávají hvězdami YouTube

Jihokorejský youtube Ho Čun

Ho Čun uprchl ze Severní Koreje před 11 lety, aby mohl začít lepší život. Studoval ze všech sil a nakonec se dostal i na nejprestižnější jihokorejskou univerzitu. Přesto si nakonec našel profesi, pro niž vysokoškolský diplom zrovna nepotřebuje.

Je totiž hvězdou serveru YouTube, píše americký deník Wall Street Journal.

Ve snaze odlišit se a zaujmout jihokorejské publikum zastavoval na ulici neznámé lidi a žádal je, aby objali „komouše, špeha a zrádce v jedné osobě“. Ve svém internetovém vysílání také představoval Jihokorejcům severokorejské pokrmy, anebo naživo předváděl, jak se příchozí ze Severu snaží zvládnout seznamkové aplikace. A sám sebe natočil při udivené reakci na megapopulární jihokorejskou chlapeckou skupinu BTS.

S takovou to záhy dotáhl na 100 tisíc odběratelů svého kanálu. „My uprchlíci jsme ve výhodě. Je tady o nás větší zájem,“ myslí si sedmadvacetiletý Ho. Měsíčně si vydělává díky reklamě několik tisíc dolarů. To mu umožňuje studium na Státní univerzitě v Soulu.

8. července se nepije

Šance na věhlas záhy zlákala i další uprchlíky ze Severu. Všichni se narodili v jedné z nejhorších diktatur dnešního světa, a teď svými životními příběhy pro pobavení zásobují jednu z nejpočítačovějších společností planety.

Utečenci z KLDR většinou patří do generace mileniálů. Osvojili si jihokorejský přízvuk a do geopolitických debat se nepouštějí. Místo toho odpovídají na dotazy, jak to v Severní Koreji chodí se známostmi, rodinnými zvyky a jídlem. 

Podle osmadvacetilé Pak So-hjang mnozí Severokorejci holdují rýžovému alkoholu, který ale nekupují v obchodě, nýbrž od sousedů. Nikdo si ale netroufne pít 8. července, tedy v den výročí smrti Kim Ir-sena, zakladatele vládnoucí dynastie. „Ten den se nepije, neveselí a nikdo si netroufne se smát,“ říká mladá žena.

Další uprchlicí a dnes už uznávanou celebritou je 22letá Kang Nara, která si za svůj atraktivní vzhled vysloužila přezdívku „Severokorejská kráska“. Na svých videích se specializuje na kritiku špatného přízvuku v jihokorejských filmech o KLDR a na rady ohledně make-upů.

Podle vlastních slov je šťastná, že se stala hvězdou. Lidé ji prý už poznávají na ulicích. Je to paradox – dnes ji obdivují jihokorejší studenti, kteří přitom v rámci celostátních školních soutěží vyrábějí antikomunistické plakáty a vymýšlejí hesla proti severnímu sousedu.

Nejen pro mladé

Přesto na Jihu sílí zájem o život v Kimově režimu, píše Wall Street Journal. Fascinace zasáhla i lidi z jiných kultur. Jedním z nich je 30letý Angličan Zac Phoenix, žijící v Soulu. Sleduje Hoova videa, a zajímá se, jaké to je žít v KLDR.

Starší běženci ze Severu si na tento typ publicity svých mladších následovníků nemohou zvyknout. Celý život byli zvyklí držet se stranou a skrývat se. Jen málo jich promluvilo o tom, čím prošli. A pokud si přeci jen zvolili veřejné působení, mělo charitativní a aktivistický ráz.

Nyní si ale všímají, že mladší uprchlíci smýšlejí o Kimově režimu tolerantněji. Nepamatují totiž hladomor z 90. let, kdy pomřely dva až tři miliony Severokorejců. „Byl bych raději, kdyby se věnovali serióznějším aktivitám. Ale nutit je nemohu,“ uvědomuje si devětačtyřicetiletý So Če-pchjong, který utekl před bezmála dvěma desetiletími. Dnes organizuje skupinu uprchlíků.

Na YouTube to nicméně zkouší i 59letý Kim Hung-kwang, který žije na Jihu 15 let. Jeho videa ale tvoří především politické komentáře a antikomunistické materiály. „Čím mladší odejdete, tím snáze se adaptujete na jihokorejskou společnost,“ říká.

Od příměří v Korejské válce v roce 1953 se na Jih povedlo utéci asi 32 tisícům Severokorejců. Důvody pro útěk se ale podle šetření ministerstva pro korejské sjednocení v průběhu desetiletí mění.

Ještě před sedmi lety byl hlavním motivem hlad a ekonomické těžkosti. Nyní je prioritou touha po svobodě.

Škola pro uprchlíky

Dalším mladým uprchlíkem je 24letý I Pchjong, který po příchodu pracoval jako model pro nákupní středisko. Pak ale objevil YouTube a zcela mu propadl. Nyní si měsíčně vydělá 15 tisíc dolarů a má 45 tisíc diváků.

Ukazuje jim třeba svá tetování, anebo vypráví o severokorejských cigaretách. Stal se vzorem pro studenty Manažerské akademie, což je škola speciálně zřízená pro uprchlíky z KLDR. Pomáhá jim adaptovat se a nastartovat kariéru.

V listopadu tato instituce dokonce rozšířila osnovy. Kromě matematiky a angličtiny přidala i hodinu „mediálního působení jednotlivců“. Studenty teď učí editovat videozáznamy a vybírat atraktivní písmo pro psané komentáře ve filmech o pejscích. Učitelé vštěpují posluchačům, aby to nejsenzačnější dávali vždy na začátek videí.

Vyrovnat se ale Hoovi nebude snadné. Se 100 tisíci příznivců už dostal od společnosti YouTube plaketu se svým vyrytým jménem. Do konce studia mu zbývá už jen jeden semestr, ale do pracovního procesu nespěchá. „Proč nastupovat do nějaké firmy, když si krásně vydělám na YouTube?,“ říká ve svém luxusním apartmánu v Soulu.

Než se stal youtuberem, založil neziskovou organizaci s cílem šířit porozumění mezi oběma Korejemi. Nevzbudil ale žádný velký zájem. Když naopak před dvěma lety zveřejnil video, na němž se zavázanýma očima prosí, aby ho někdo objal, byl rázem hvězdou.

Klip si tehdy prohlédly čtyři miliony diváků. A tak chce pokračovat ve výrobě materiálů pro YouTube, aby zlepšil vztahy mezi znesvářenými státy Korejského poloostrova. Přinejmenším vytrvá, dokud budou videa populární.

autor: Rostislav Matulík

Související