Obě strany syrského konfliktu ženou do boje apokalyptická očekávání

Občanskou válku v Sýrii už zaplatilo životem mnoho desítek tisíc lidí a nestabilita ohrožuje celý Blízký východ. „Obě strany se chystají na rozhodující boj o metropoli. Málokdo za hranicemi Sýrie však ví, že sunnitští a šíitští bojovníci v první linii pevně věří, že právě tato válka je zmiňována už v proroctvích ze 7. století,“ píše v analýze agentura Reuters.

Od vzplanutí konfliktu v jihosyrském městě Dará se šíří mezi vládními jednotkami i povstalci názor, že průběh dnešního střetnutí předpověděl prorok Mohamed už před čtrnácti sty lety. Mezi tisícovkami údajně autentických výroků – takzvaných hadísů – které jsou přisuzovány Prorokovi, se totiž hovoří o velkém střetnutí dvou islámských armád u Damašku a také o invazi cizích vojsk ze severu a západu.

Účinek těchto prastarých výroků na účastníky tři roky trvající války je podle Reuters mimořádný – nejde tudíž jen o mocenský boj mezi prezidentem Bašárem Asadem a jeho odpůrci. Odhodlání na obou stranách je daleko větší.

Pak je snazší pochopit, že válka stála již nejméně 140 tisíc životů, vyhnala miliony lidí z jejich domovů a velké části země odkázala na zahraniční humanitární pomoc. Ani diplomatické snahy o zprostředkování nikam nevedou.

„Jestli si myslíte, že všichni ti mudžáhidové sem přišli ze všech koutů muslimského světa jen proto, aby svrhli Asada, tak se mýlíte,“ říká sunnitský džihádista Abú Omar, který v Aleppu organizuje boj proti radikálním islamistům. „Všichni přišli, protože věří, že to tak zaslíbil Prorok. Je to válka, kterou jim on sám slíbil – Matka všech bitev,“ řekl reportérovi Reuters. Ten ovládá výborně arabštinu, a tak upozorňuje, že název apokalyptického střetnutí lze přeložit také jako „velké krveprolití“.

Čtěte také

Na jedné straně konfliktu stojí šíitští bojovníci z Libanonu, Iráku a Íránu, kteří si myslí, že touto válkou uspíší příchod Prorokova potomka, imáma Mahdího. Ten zmizel před tisíci lety, ale před koncem světa se prý vrátí, aby obnovil světovou nadvládu islámu. Podle šíitské tradice byla prvním signálem jeho blížícího se návratu íránská islámská revoluce v roce 1979.

Ta umožnila vznik státu, který poskytne dostatek bojovníků pro Mahdího eschatologický pochod Blízkým východem. Íránský klerik a poslanec Rúholláh Husejní k tomu dodal, že jiným signálem Mahdího návratu je přítomnost sil, bojujících pod žlutým praporem – právě tuto barvu má vlajka libanonských milicí Hizballáh, které bojují na Asadově straně.

Bašar Asad (uprostřed) při modlitbě v rámci oslav narození proroka Mohameda

„Jak řekl už v 8. století imám Sadik – až budou v Damašku bojovat vojska pod žlutou vlajkou a připojí se k nim íránské síly, bude to předehra k návratu jeho svatosti,“ řekl duchovní agentuře Fars.

Reuters připomíná, že islám se rozštěpil na sunnitskou a šíitskou větev kvůli otázce nástupnictví po Mohamedově smrti v roce 632. Hadísy byly předávány ústně po dlouhá staletí a jsou vedle Koránu hlavním zdrojem autoritativního islámského učení. Mnohé se vztahují právě ke středověkým bitvám, jež proběhly na území dnešní Sýrie a Iráku. Tam se přitom obě historické větve formovaly nejvíc.

Čtěte také

Svaté texty podle Reuters hrají velkou roli i při náboru mudžáhidů v zahraničí – jejich přednes tvoří běžnou součást videozáznamů, které se šíří v oblasti Perského zálivu a snaží se naverbovat nové síly. „Máme zde mudžáhidy z Ruska, Ameriky, Filipín, Číny, Německa, Belgie, Súdánu, Indie i Jemenu,“ říká sunnitský bojovník Sámí, který operuje v severní Sýrii. „Přišli na Prorokovo zavolání. Čekají na poslední bitvu,“ vysvětluje.

Obě větve přitom shodně věří, že před chaosem na konci světa dojde k ustavení islámské světovlády. Ačkoli mnozí sunnitští i šíitští duchovní v soukromí zpochybňují náboženské zdůvodnění války, na veřejnost si se svou skepsí netroufnou – snadno by se stali terčem kritiky za zpochybňování Prorokových slov.

„Je pravda, že charakteristika některých událostí se shoduje s obsahem prorockých výroků, ale to lze říci i o mnoha jiných okamžicích posledního tisíce let,“ říká sunnitský učenec v Libanonu, který si nepřál být jmenován. „Neexistuje způsob, jak potvrdit, že opravdu žijeme v blízkosti konce světa. Musíme čekat a uvidíme,“ říká opatrně.

Pro fanaticky věřící však tyto pochybnosti nejsou na místě. V březnu 2011, kdy prý byli v Dará mučeni studenti a malí chlapci za protiasadovké nápisy na stěnách domů, se podle nich začaly naplňovat dávno předpovězené události.

Násilí v Sýrii

V jednom z hadísů se například píše, že v al-Šámu (tedy Sýrii) začne boj mezi dětmi, které si ještě hrají, a pak už se nic nepodaří zachránit. „Když se zklidní jedna strana, vzplane druhá,“ praví stará předpověď. Podle ní bude hlavním válčištěm Sýrie. A zahynou statisíce lidí. Celý region se otřese, každá země pocítí nepokoj a krve bude po kolena.

Když se Mohameda ptali, kam mají napřít směr džihádu, údajně řekl: „Jděte do al-Šámu, a pokud nemůžete, jděte do Jemenu… Bůh mi však daroval al-Šám i s jeho obyvateli.“ Podle jiného textu dojde k velké bitvě na severu poblíž hranice, což horlivci považují za signál, že se do války vloží turecké invazní síly.

Syrský konflikt podle Reuters souvisel zprvu s dynamikou arabského jara. Jenomže Asad je členem alávijské sekty, což je odnož šíitismu, a proti němu stáli sunnité. Války tak záhy dostala sektářský náboženský rozměr, který postupně vytlačil politická hlediska. „Každý den pociťujeme, že jsme vstoupili do časů, o nichž hovořil Mohamed,“ říká sunitský radikál Mussab.

Také 27letý libanonský šíita Murtada prý neválčí za Asada, ale rovnou za Mahdího. „I kdyby mě teď zastřelili, znovuzrodím se pro jeho armádu a budu dál jeho vojákem,“ řekl zpravodaji Reuters v Libanonu. Doma nechal Murtada ženu a dvě děti, ale starosti si nedělá. „Ani moje rodina není tak cenná jako imám Mahdí. Bojovat je mou povinností,“ říká rozhodně.

24letý šíita Abbás je přesvědčen, že o Mahdího návrat jde od okamžiku, kdy Spojené státy a Británie vpadly v roce 2003 do Iráku. „Jsem hrdý, že jsem Mahdího vojákem,“ říká pyšně.

65letý Abú Hasan z jižního Libanonu říká, že dříve považoval proroctví za vzdálenou záležitost. „Ale události se valí velmi rychle. Nikdy jsem nečekal, že budu žít přímo v Imámových časech. Teď je to už jen otázkou několika málo let, než se nám zjeví,“ říká závěrem.

Zpracováno ze zahraničního tisku.

autor: rma
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.