Obce okolo D48 mapují dopravu. Chtějí vědět, zda jim zpoplatněný úsek zvyšuje v obcích provoz

25. leden 2021 08:10

Starostové některých obcí na Novojičínsku se snaží zjistit, jestli v okolí nově otevřeného úseku dálnice D48  narostla doprava. Měli totiž obavu, že se řidiči budou přestavěnému úseku dálnice vyhýbat, třeba i kvůli poplatkům za dálniční známku. A k dopravě mezi městy na Novojičínsku tak budou využívat silnice procházející jejich obcemi.

„Ostravská ulice trpěla velkým provozem zejména po zrušení sjezdu na D48 a doprava automaticky pokračovala směrem do centra města,“ vysvětluje místostarosta Příbora Pavel Netušil (TOP 09). I proto úplné otevření dalšího úseku dálnice a připojeného obchvatu nedaleké Skotnice městu výrazně pomohlo.

„Dělali jsme si průzkum frekvence dopravy, porovnávali situaci před otevřením, to znamená začátkem prosince a začátkem ledna a na většině lokalit nám to vychází na pokles o polovinu,“ dodává místostarosta.

Zrušené přivaděče a chybějící chodníky

Ne všude ale mají podobně kladné zkušenosti. Jako třeba v nedaleké Libhošti, kde po otevření dálnice vzrostl provoz na hlavním tahu obcí.

„Doprava se zvýšila a zvýšila se o občany Sedlnic, Závišic, protože pro ně je pohodlnější jet přes nás. Chybí jim dálniční přivaděče. V minulosti bylo na začátku a na konci Libhoště napojení na tenkrát ještě silnici I/48, dálnice už tato přípojná místa nemá. A nejbližší jsou v Příboře a Novém Jičíně, vysvětluje místostarosta Libhoště Josef Klos (nez.).

Ve vesnici se tím ale snižuje bezpečnost. Kolem hlavního tahu obcí totiž chybí chodníky. „Lidé jdou na autobus a musí uskakovat před auty do příkop. Po cestě musí také projít část dětí, které jdou do mateřské nebo základní školy v obci. Je to pro ně nebezpečné,“ dodává místostarosta.

I proto chce obec chodníky okolo frekventované silnice začít budovat co možná nejdříve. S mapováním nárůstu dopravy tady pak chtějí pokračovat i další půlrok.

autor: Tomáš Pika
Spustit audio

Související