Novinky kolem automatického auta od firmy Google

Automatické nebo robotické auto od firmy Google či spíše od její organizačně nadřazené firmy Alphabet bude možná vybaveno schopností bezdrátového dobíjení baterie. Americké federální orgány také zaujaly názorový postoj, podle něhož by měl mít řídící počítač (nejen) tohoto auta v budoucnosti zcela stejný právní status jako lidský řidič normálního auta.

Auto od Googlu bude osazeno výpočetní technikou a různými senzory (kamerami, lasery, radary), avšak nenajdeme v něm už volant ani žádný pedál - tedy plyn, brzdu nebo spojku. Firma totiž zastává názor, že vměšování lidského faktoru do automatického řízení auta je z hlediska bezpečnosti škodlivé. Tento experimentální stroj bude dvoumístným elektromobilem, určeným pro městskou dopravu, s dojezdem 160 kilometrů na jedno nabití akumulátoru.

Firmy Alphabet a Google už pro tento vůz začaly v Kalifornii i jinde zkoušet dva různé systémy bezdrátového dobíjení. V únoru roku 2015 tak byl na prototyp auta nainstalován bezdrátový dobíjecí systém od newyorkské firmy Hevo Power. V červenci 2015 pak došlo na instalaci a testování podobného systému od firmy Momentum Dynamics, která sídlí na předměstí Philadelphie.

Oba dva systémy se vyznačují přítomností energetického vysílače, zabudovaného v podlaze (či vozovce), a přijímače, umístěného na spodní straně vozidla. Přenos elektromagnetické energie se v obou dvou případech uskutečňuje na principu tzv. rezonanční magnetické indukce. Střídavý proud, který na vysílací straně protéká speciálně vyladěným elektrickým obvodem, vytváří oscilující magnetické pole v prostoru mezi vozovkou a spodní stranou vozidla. Toto magnetické pole pak indukuje střídavý proud ve vyladěném elektrickém obvodu uvnitř vozidla.

Čtěte také

Prototyp použitého dobíjecího systému od firmy Hevo může údajně přenášet výkon 1.5 kilowattu. Firma Momentum Dynamics vyhlásila, že oběcně vyvinula různé dobíjecí systémy s výkonem vysílače až do 200 kilowattů. Vyloučeno však není ani použití dobíjecích systémů od dalších firem.

Ze začátku budou energetické vysílače dobíjecího systému umístěny jen na několika místech podél cesty, tj. např. doma nebo v cílových místech jízdy. Postupně by však chtěla firma Google osázet vysílači co největší procento délky ulic a silnic. Elektromobily pak budou moci mít na palubě i baterii s malou kapacitou.

Nejen pro automatická auta od Googlu je důležité následující oznámení šéfa amerického federálního úřadu s názvem “Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu” (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA). Tento úřad se rozhodl z právního hlediska považovat za řidiče plně automatického či robotického auta právě automatický řídící systém, nikoliv pasažéry, kteří dotyčným vozem jedou.

Tento názor zjevně odráží fakt, že automatická auta Googlu nebudou mít žádný volant. Oproti tomu v Kalifornii existuje legální snaha, aby všechna automatická auta volant a klasické manuální ovládací prvky měla a během jízdy byl na jejich palubě přítomen kvalifikovaný řidič s řidičským průkazem, který bude průběžně informován o technickém stavu vozidla.

Obecně je tento právní názor NHTSA vnímán jako faktor, který nástup automatických aut podstatně urychlí. Úřad NHTSA také řekl, že během půl roku napíše pravidla pro provoz plně automatických aut na amerických silnicích.

Zdroje: IEEE Spectrum 1, IEEE Spectrum 2, Futurism, Popular Science, Telegraph, Tom´s guide, Reuters