Novináři si vyzkoušeli jízdu podzemní dráhou Elona Muska

Vysokorychlostní podzemní přepravní systém hyperloop.
Vysokorychlostní podzemní přepravní systém hyperloop.

Americký podnikatel Elon Musk nechal novináře vyzkoušet si v Los Angeles jízdu novou podzemní dálnicí.

Zpravodajka britského deníku Daily Telegraph popisuje, jak si za zvuků hudby od kapely Kool & the Gang její vůz razil cestu po nerovném terénu téměř 14 metrů pod zemí. Podobnými tunely by přitom jednou auta měla projíždět rychlostí přesahující 240 kilometrů za hodinu.

Autorka líčí, jak se jí v ukázkovém tunelu o délce necelých dvou kilometrů prudce rozbušilo srdce, přitom vůz dosáhl nejvíce rychlosti 79 kilometrů v hodině, což je prozatímní strop. Musk novináře ujišťoval, že dráha bude brzy hladká jako sklo – nerovnosti zdůvodnil tím, že jde jen o prototyp.

Přídavná kolečka

Tunel je součástí Muskova plánu vybudovat podzemní síť, do níž by se auta svážela výtahy. Na nápad přišel, když se svým elektromobilem Tesla uvízl v dopravní zácpě v kalifornském městě Hawthorne.

Čtěte takéJako na diskotéce nebo ve vesmírné lodi: Elon Musk představil tunel pro superrychlou jízdu

Během testu šlo o to projet tunelem, který má jen něco přes tři a půl metru na šířku. Umístili ho naproti budově Muskovy společnosti SpaceX v severovýchodní části mezinárodního letiště v Los Angeles místo dřívějšího parkoviště.

Během ukázkové jízdy řídil zaměstnanec firmy Boring Company model X od Tesly s přídavnými koly pro větší stabilitu vozu.

Musk pak novinářům poprvé vysvětlil, jak má fungovat systém, který nazval smyčkou. Podle něj nepůjde o podjezdy, ale spíše o podzemní dálnice. Řidiče na nich prý nečeká sled zastávek. Hlavní tepny pojedou mimořádně rychle, zpomalení nastane až na cestě ven.

Oproti původním plánům nechat jezdit auta po platformách, které by připomínaly dráhu pro skateboardy, se americký vizionář rozhodl auta vybavit pro jízdu tunelem speciálními postranními koly. Ty se rychle vysunou po stranách vozu vedle běžných kol.

Levněji než dříve

Elon Musk tvrdí, že chce stavět tunely rychleji a levněji než kdokoliv jiný. Šetřit chce budováním menších tunelů, než bylo doteď běžné, a vyvíjí vrtnou technologii, která má hloubit rychleji a odpad recyklovat na cihly. Uvedl, že tak dokáže srazit náklady na stavbu tunelů z jedné miliardy amerických dolarů na míli až na 10 milionů dolarů.

Elon Musk je takový vesmírný taxikář, říká o úspěchu amerického vizionáře odborník

Start rakety Falcon Heavy

Největší raketě současnosti se včera večer podařilo úspěšně odstartovat a vydat se na cestu za dobytím oběžné dráhy Marsu. Ke Kennedyho vesmírnému centru na Floridě, odkud raketa Falcon Heavy startovala, se upíraly zraky mnoha lidí v napjatém očekávání, zda půjde vše podle plánu a člověk tak udělá další krok vstříc rudé planetě.

S tunely má podnikatel velké plány – chce transformovat celý dopravní systém, kdy by každou troubou projíždělo kolem čtyř tisíc aut za hodinu. Za to, že se řidiči vyhnou dopravní zácpě ve špičce, by zaplatili pouhý dolar.

Nadšení Muskových fanoušků zatím ani přes potíže podle britského deníku neopadá. „Jsem rád, že jsem se stal součástí dějin,“ přináší Daily Telegraph slova jednoho z účastníků předváděcí akce.

Spustit audio

Související