Nové lithiové baterie vydrží 27 let

14. červen 2013

Němečtí odborníci ze Střediska pro solární energii a vodíkový výzkum učinili velký pokrok v oblasti lithiových akumulátorů. Podstatně zvýšili jejich trvanlivost a také energetickou hustotu, tedy množství energie, které je baterie schopna pojmout v jednotce svého objemu či hmotnosti.

Představitelé této německé výzkumné organizace oznámili, že se jim povedlo vyvinout lithiovou baterii, která vydrží až 10 tisíc nabíjecích a vybíjecích cyklů. Přitom její kapacita neklesne pod 85% kapacity původní. Pokud bychom tyto baterie nasadili v elektromobilech, pak bychom je při jejich denním provozu a denním dobíjení mohli používat 27 let. Současné lithiové baterie do elektromobilů mají zhruba 3-6x kratší trvanlivost. Někdy však vydrží ještě menší počet dobíjení, podobně jako baterie do notebooků. To samozřejmě velmi brzdí tempo rozvoje elektromobilů a jejich prosazování oproti běžným benzínovým a dieselovým automobilům. Nové německé baterie by však mohly znamenat průlomovou změnu - tyto akumulátory by najednou byly skoro nejtrvanlivější součástkou v elektromobilu a znamenaly by tak i menší ekologickou zátěž.

Nově navržené lithiové akumulátory se také vyznačují asi 4x větší energetickou hustotou než ty stávající. To z nich dělá zajímavé kandidáty pro využití ve formě zásobníků elektrické energie, které jsou nutnou podmínkou pro rozvoj solárních a větrných farem. Němečtí odborníci však zatím neoznámili termín, kdy bude nový typ baterií na trhu. Bude totiž probíhat ještě řada dalších testů, jejichž smyslem bude ověřit a optimalizovat bezpečnost těchto baterií během různých provozních režimů.

Zdroje: Phys.Org, ZSW - Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio