Nežádoucí, ale nezakázaný. Jazz se mohl poslouchat i v protektorátu, i když tančit se nesmělo
Konflikt strnulé totalitní sterility a svobodomyslné jazzové hudby je velmi dobře zachycen v beletristických knihách spisovatele Josefa Škvoreckého. Zbabělci, Bassaxofon, Sedmiramenný svícen, Prima sezóna i některá jeho další díla přibližují velmi plasticky protektorátní část tohoto konfliktu. Na postavení jazzu v éře protektorátu a třetí republiky se zaměří Téma Plus Pavla Hlavatého.
Jazz byl tehdy – tu více, tu méně – jako „židonegerská“ hudba, jak ho označovala nacistická propaganda, trpěným ústupkem lidové zábavě. Zásadní omezení, například zákaz tance, provázela řada lokálních zákazů, problémů a postihů.
Čtěte také
Přesto se jazz i v této době hrál a díky rozhlasovému vysílání z neutrálního Stockholmu mohli fanoušci poslouchat i nejnovější americké nahrávky. V závěru protektorátu vycházel dokonce jazzový samizdatový časopis Okružní korespondence.
„Oficiálně to byla nežádoucí hudba, ale oficiálně zakázaná ani nebyla,“ zdůrazňuje historik Petr Koura s tím, že zákaz se ale vztahoval na tančení.
Ostrov svobody
Konec války a osvobození západních Čech americkou armádou nesporně započaly renesanci jazzové hudby a obecně subkultury u nás. Třetí republika je v tomto ohledu jakýmsi ostrovem svobody mezi dobou nacismu a komunismu, ale v Tématu Plus připomeneme i stíny, přetrvávající i přicházející, tohoto krátkého a velmi rozporuplného období.
Čtěte také
Komunistický puč v únoru 1948 představoval i v postavení jazzu u nás další velmi zásadní mezník. Z období těsně po něm už Téma Plus Pavla Hlavatého pouze dokončí některé osobní příběhy z předchozího období.
V ukázkách z rozhlasového archivu zazní vzpomínky hudebního kritika Lubomíra Dorůžky, spisovatele Josefa Škvoreckého a pianisty, skladatele a textaře Jiřího Traxlera. Dále jsou použity úryvky z nacistické i komunistické propagandistické literatury a atmosféru dokreslují dobové nahrávky swingového hudebníka a skladatele Kamila Běhounka.
Poslechněte si celé Téma Plus Pavla Hlavatého.
Související
-
Ministerstvo selhává s ochranou staveb. Demolice Transgasu mne naplňuje smutkem, říká Švácha
„Jsem profesionálním divákem architektury a jsem jím rád. Ale touhu být architekt a navrhovat domy jsem v sobě nikdy nenesl,“ říká teoretik architektury Rostislav Švácha.
-
Režisér David Ondříček: Vize pro kulturu. Čekám po ní hlad, nenechme lidi vydechnout
Věřím, že se změní tvůrci. Že přijdou s novými tématy a novými myšlenkami. Že nebudou tolik naslouchat mainstreamu, ale budou víc poslouchat tlukot svého srdce.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka