Nevzděláváme se proto, abychom uspěli u testů, zpochybňuje motivační roli jednotných přijímaček senátor

3. březen 2017

Letos poprvé budou povinné jednotné přijímací zkoušky na střední školy. Ministryně školství Kateřina Valachová si od jednotných zkoušek slibuje spravedlivější posouzení uchazečů o studium. Pomohou tyto testy pedagogům, aby z mladé generace nestranně a spravedlivě vybrali k dalšímu studiu slibné a talentované jedince?

„Český vzdělávací systém potřebuje jednotné měření svého vzdělávacího výkonu a jednotné přijímací zkoušky takovým systémem jsou,“ uvedl v pořadu Pro a proti ředitel společnosti CERMAT Jiří Zika.


Nejsem politik, takže nemohu mluvit o motivaci k tomuto rozhodnutí. Ale každý takový evaluační projekt má nejen separační efekt, ale má i motivační a informační efekt. Tyto jsou podle mě podstatné u jednotných přijímacích zkoušek. Navíc stát jako investor musí mít objektivní informaci o tom, za co vynakládá těch 100 miliard korun.Jiří Zika

Dodal, že stát si tímto krokem nevyhrazuje rozhodování o žácích. „Ředitelům dál zůstává jejich výsostná pravomoc, aby rozhodli, které žáky přijmou a které ne… Jednotné přijímací zkoušky poskytnou pouze informaci o rozřazení dovedností a znalostí z českého jazyka a matematiky.“

„Byl jsem proti tomu, aby byly stanoveny hranice úspěšnosti v testech. Je v tuhle chvíli na ředitelích, aby si je stanovili sami, a zákon jim v tom nebrání. Víme, že se tak běžně děje, že ředitelé vezmou žáky nezávisle na výsledcích testu,“ upozornil Zika.

To se ostatně běžně dělo i bez centrálně povinných testů, kdy víceletá gymnázia klidně brala uchazeče s nulovou úspěšností u matematiky, doplnil ředitel.


Proč stát jednotné přijímací zkoušky vůbec organizuje? Myslím, že to je politické rozhodnutí, kterému příliš nerozumím. Je moc škol, střední školy jsou naplněné z 60 %, a my se snažíme nějakým úřednickým rozhodnutím zavést jednotné přijímačky, ale přitom neřekneme, že kdo je neudělá, toho do školy nevezmeme... Vzdělávání je hodnotou samo o sobě. Nevzděláváme se proto, abychom uspěli u nějakých testů, proto je zde motivační role nesprávná.Jiří Růžička

Ředitel pražského Gymnázia Jana Keplera a senátor za TOP 09 a STAN Jiří Růžička soudí, že jednotné přijímací zkoušky zásadně přínosné nejsou, a to ani pro školy, ani pro jednotlivé žáky.

„Ředitelé sice mohou rozhodnout, koho přijmou a koho nepřijmou, ale zároveň není určena žádná spodní hranice, takže ředitel může klidně přijmout ke studiu někoho, kdo tyto přijímací testy udělá jen na 5 %.“

To Růžička nepovažuje za správné. „Je to celé velmi administrativně náročné, a přitom efekt na některých školách bude pramalý.“

Ředitel elitního gymnázia sice uznal, že jednotné testy škole trochu pomohou, ale stejně nestačí. „Také proto si stejně budeme dělat náš vlastní test.“

„Jednotné přijímací zkoušky pro všechny typy škol, tedy pro školy přeplněné, ale i pro ty, které naopak počty žáků nenaplňují, jsou zásadní problém,“ shrnul svůj názor na účelnost jednotných přijímacích zkoušek Jiří Růžička.

autoři: pdu , oci
Spustit audio