Nemůžeme dohlédnout na to, aby řidiči dostali přidáno. Nejsou to naši zaměstnanci, říká hejtmanka

13. duben 2017

Vláda dá krajům na vyšší mzdy řidičů autobusů 420 milionů korun navíc. Do konce dubna ale musejí kraje přesně vyčíslit konkrétní náklady na zvýšení platů řidičů v regionech. Po páteční schůzce s předsedkyní Asociace krajů Janou Vildumetzovou to řekl premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD.

„Nařízení vlády je nešťastné v tom, že my jednotlivé řidiče nezaměstnáváme, ale máme uzavřené smlouvy s jednotlivými dopravci. Když jim kraje přidají finanční prostředky, nemají už žádnou pravomoc dohlédnout na to, aby peníze doputovaly až k řidičům,“ říká Vildumetzová.

Nesystémové řešení


Pokud se vláda v budoucnu rozhodne navýšit minimální mzdu, budou kraje před stejným problémem jako na počátku letošního roku. A hledat cestu, jak uzavřít dodatky k jednotlivým smlouvám.Jana Vildumetzová

„Stávka řidičů mě velmi překvapila a kladu si otázku, proti komu vlastně byla namířena. My podporujeme navýšení platů, ale myslíme si, že by se to dalo vyřešit prostřednictvím kolektivních smluv a sociálního dialogu. Nemůžeme ale vstupovat do vztahu zaměstnavatel-zaměstnanec,“ hájí se hejtmanka Karlovarského kraje z hnutí ANO.

„Požadovali jsme miliardu korun, teď bylo schváleno 420 milionů. Navíc to mohlo být schváleno mnohem dříve, a ne pár hodin před stávkou. Myslím si, že jde o nesystémové řešení,“ doplňuje. Kraje žádaly, aby peníze šly ze Státního fondu dopravní infrastruktury, nakonec ale jdou z rozpočtové rezervy.

Řidiči, nebo opravy silnic?

Ministr financí Andrej Babiš s navýšením nesouhlasil: „Kraje mají celkem meziročně navíc o 10,8 miliardy korun. Peníze pro řidiče mají schválené ve svých rozpočtech. 400 milionů korun státní rozpočtové rezervy jsem počítal použít na platy učitelů v regionálním školství.“

„Díky lepšímu výběru daní kraje minulý rok dostaly o 7,5 miliardy více, na druhou stranu už ale máme schválené rozpočty. A pokud dáme finanční prostředky na mzdy řidičů, budeme je muset vzít z nějaké kapitoly, kterou nemusíme realizovat. To jsou většinou investiční akce, například opravy silnic, které jsou po letošní zimě v žalostném stavu,“ vysvětluje hejtmanka.

Jana Vildumetzová

Ministr Babiš ale už v lednu prohlásil, že jsou kraje navyklé chodit pro peníze na vládu, a ne je hledat ve svých rozpočtech.

Jak neporušit zákon

„Je to těžké. Pokud vláda něco přenese na kraje, měla by spolu s tím poskytnout i finanční prostředky. Tripartita dnes bude projednávat vládní nařízení o navýšení platů v sociální oblasti a zaměstnancům v kultuře. Pro Karlovarský kraj to představuje zásah do rozpočtu ve výši 18 milionů korun, a to je velmi nepříjemné,“ uvádí.

V tomto případě se navíc jedná o zaměstnance krajů, na rozdíl od řidičů. Jakmile má kraj smlouvy uzavřené s jednotlivými dopravci, je podle Vildumetzové situace komplikovanější: „Některé kraje se dostaly do obrovského problému, proto už soutěžily dopravní obslužnost na několik let a jako jediné kritérium měly cenu. Prostor pro navyšování je proto jen o inflaci a uzavřením dodatku ke smlouvě by porušily zákon o veřejných zakázkách. Musí proto hledat legislativní cestu, jak z toho ven.“

Dostanou se peníze skutečně k řidičům? Nehrozí další stávky? Poslechněte si celé Interview Plus >>
autoři: ert , Michael Rozsypal
Spustit audio