Největší problém bude v gastronomii s personálem. Lidé jsou demotivovaní, tvrdí šéf restaurace Štift

2. březen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jiří Štift

Gastronomie prochází krizí, kterou ještě nikdy nezažila. „Uspěje, respektive přežije ten, kdo se dokáže situaci přizpůsobit,“ tvrdí host pořadu Hovory a šéf pražské restaurace Jiří Štift. V době zavřených restaurací by měli restauratéři neustále o svých zákaznicích přemýšlet, radí: „Musím si říct, tak fajn, musíme začít řešit, co můžeme nabídnout, aby se k nám vraceli. Aby na nás nezapomněli. A když se restaurace znovu otevřou, aby zase přišli.“

Jíst musí každý, takže i Štiftova vyhlášená restaurace Sia začala vařit do krabiček. „Pro mne před časem ještě naprosto nemyslitelná věc, že bych dával jídlo i do krabičky. Ale holt je to momentální situace, která asi jen tak úplně nezmizí.“

Čtěte také

Pořád se mu v hlavě honí obavy, aby se mu lidé vrátili. „Oni se vrátí, ale záleží kam. Ta situace bude jiná a ne všechny restaurace to dokážou zvládnout. On i ten finanční polštář může fungovat na měsíc, na dva, ale ne na skoro rok,“ myslí si restauratér Štift.

Už dnes se tak u výdejních okének ptá, jestli zákazníkům chutnalo, jestli by něco podobného přivítali i na stálém menu.

„Snažíme se se zákazníkem komunikovat. Co je ale nejdůležitější, je udržet si personál. Ti lidé jsou neskutečně demotivovaní, přemýšlejí, jestli pro ně má smysl dělat v gastronomii. Ale po otevření potřebujete lidi, kteří se do práce těší, kteří to chtějí dělat, chtějí se starat o zákazníky. To si myslím, že bude pro spoustu restaurací ten největší problém. Personálu bude hodně, ale budou zlenivělí a je otázka, jak moc budou chtít svou práci vůbec dělat,“ dodává.

Musím mít dobrý pocit

To, proč sám v gastronomii pracuje, popisuje Jiří Štift slovy: „Jídlo je pro člověka hodně důležité. Je to takový ten okamžik, kdy byste měli za den trochu zpomalit, měl by to být příjemný okamžik.“

Čtěte také

A když už se rozhodnete tyto okamžiky strávit v nějaké dobré restauraci, tak by měly být umocněny dobrým servisem a prostředím, míní Štift.

„Jídlo pak samozřejmě musí být super připravené. Pokud se to všechno spojí a člověk odchází spokojený, tak to je to, proč tu práci děláme. Jde o to lidem zpříjemnit den, dělat jim radost – a pak máme dobrý pocit z dobře odvedené práce,“ dodává.

Celý rozhovor Naděždy Hávové s Jiřím Štiftem si poslechněte v audiozáznamu. Dozvíte se, jak se sám stravuje nebo proč v kuchyni musí každý zapomenout na své ego.

autoři: Naděžda Hávová , lup
Spustit audio

Související