Negrelliho viadukt prochází po 160 letech komplexní rekonstrukcí

2. listopad 2018

Nejdelší železniční most ve střední Evropě byl postaven ve druhé polovině 40. let 19. století. Od té doby celkovou rekonstrukcí nikdy neprošel. Mezitím se ale stal kulturní památkou, na což je při opravách třeba brát zřetel.

Celý Negrelliho viadukt má skoro kilometr a půl. Délka hlavní větve – bez o něco mladší Hrabovské přípojky odbočující do Libně – činí celkem 1100 metrů a stavba má dohromady 100 oblouků.

„Průjezdnost musí být samozřejmě zachována, protože není jiná cesta, jak se dostat na nádraží Florenc. Vždy musí zůstat minimálně jeden oblouk volný pro autobusy a jeden pro pěší,“ říká k dopravní situaci kolem rekonstrukce Michal Talián, mluvčí firmy Hochtief. 

Negrelliho viadukt - rekonstrukce

„Klenby byly odhaleny úplně na rub. Byly očištěny, aby mohla být provedena diagnostika a posouzení jednotlivých zdících prvků,“ popisuje stavební práce Linda Černá Vydrová, specialistka téže společnosti, a dodává, že jako pojistný izolační systém poslouží takzvaná stříkaná izolace.

Čtyři pilíře železničního mostu stojí ve vodě, i ty ale musí být samozřejmě opraveny. Pomocí štětových jímek se proto odčerpá voda a za sucha budou zahájeny práce na sanaci podvodní části.

Modernizace kulturní památky

Protože má Negrelliho viadukt status kulturní památky, musí stavaři dbát na to, aby byla konstrukce co nejlépe zachována.

„Původní kameny jsou opatřeny šestimístným kódem, který přesně určuje jejich pozici v konstrukci – kameny, které jsou ve vyhovujícím stavu a splňují technické požadavky, budou vráceny na své původní místo,“ vysvětluje Linda Černá Vydrová.

Kameny, které už svou funkci plnit nemohou, jsou pak postupně nahrazovány novými pískovcovými kvádry z lomu v německé Pirně.

autoři: Filip Rambousek , marz
Spustit audio

Související