Nedostatek AdBlue ohrožuje provoz některých dieselových vozidel

19. říjen 2021 15:00, aktualizováno

V Evropě dochází kapalina AdBlue potřebná pro nejmodernější dieselová auta kvůli snižování emisí. Problémy můžou mít některé osobní vozy, kamiony i zemědělské stroje.

Problémy ve výrobě kvůli cenám energií a plynu

Výrobu látky už omezil významný výrobce v Německu a polský producent ji dokonce zastavil. Největší evropský výrobce je slovenská firma Duslo Šala.

Zpravodaj Radiožurnálu v Bratislavě Ladislav Novák mluvil s generálním ředitelem společnosti Petrem Bláhou. Ten problém je ve vysokých cenách energie a plynu.

Čtěte také

"Díky enormnímu nárůstu cen vstupních materiálů se dostáváme v podstatě do téměř neřešitelné situace, kdy nejsme schopni přetavit tyto obrovské nárůsty cen komodit na vstupu do prodejních cen," vysvětluje Bláha.

Firma Duslo Šala proto zásadně omezila výrobu. Továrna funguje na technickém minimu. To je podle Bláhy asi dvě třetiny nebo tři čtvrtiny možného objemu. Produkci podle jeho slov doposud úplně nezastavili.

V čem je AdBlue zásadní pro provoz dieselů?

Auta kategorie Euro5 a vyšší se bez něj jednoduše nerozjedou. Ne že by to nešlo, ale je to kvůli nastavení elektroniky. Ta to autu nedovolí. Díky AdBlue, což je zjednodušeně roztok čpavku a vody, vychází z výfuku těchto aut jen dusík a vodní pára. Pokud nebude dost AdBlue, tak hrozí výrazné komplikace

„Moderní vozový park potřebuje tento produkt. A v okamžiku, jak není, tak se může dostat i k nějakému omezení autobusové dopravy, nákladní dopravy, zemědělských strojů, stavebních mechanismů, samozřejmě i osobních aut“, vysvětluje ředitel společnosti Duslo Šala Petr Bláha.

Nedostatek přípravku předpokládá i slovenský ministr hospodářství Richard Sulík. Nevyloučil možný zákaz vývozu ze Slovenska. A pociťují to tady už i řidiči. Síť čerpacích stanic Slovnaft už na pumpách zavedla omezení prodeje.

Čtěte také

Česko: Benzínky omezují čerpání jen do aut

Fronty u stojanů s AdBlue jsou třeba u čerpacích stanic ONO v Ústeckém kraji. Podrobnosti zjišťovala reportérka Radiožurnálu Jana Vitásková. Ptala se na všech těchto čerpacích stanicích v Ústeckém kraji, kde zmíněné aditivum nabízejí.

Třeba u čerpací stanice v Chomutově–Přečaplech u dálnice D7 už kapalina AdBlue úplně došla. A k nule už se blíží také u benzínky v Teplicích, kam jezdí tankovat hodně motoristů z Německa. V Březně u Loun by prý s aktuální zásobou mohli vydržet maximálně týden. V Dobkovicích u Děčína dva dny. Ale tam podle vedoucího mají slíbenou novou dodávku.

Oproti tomu v Chlumci na Ústecku poblíž dálnice D8, reportérce dnes řekli, že aditiva potřebného pro naftové motory mají prozatím relativně dostatek. I když i u nich se tvoří fronty. A taky tam platí opatření čerpat AdBlue pouze přímo do nádrží aut a nikoliv do kanystrů a jiných zásobníků. To se ostatně týká i ostatních čerpacích stanic ONO.

Z tiskové zprávy sdružení autodopravců Česmad Bohemia (20. 10. 2021):

Podle slov hlavních distributorů zatím dodávky na čerpací stanice, byť za podstatně vyšší cenu, ohroženy nejsou. Ovšem my už jsme lokální výpadky zaznamenali. Generální tajemník Sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř situaci komentuje: "Pevně věřím, že s množícími se zprávami o problémech s AdBlue nenastane panika s vykupováním do zásoby, která by mohla vést ke skutečnému nedostatku. Touto situací, která se může opakovat i kdykoliv v budoucnosti, se musí neprodleně zabývat i vláda v souvislosti s tvorbou hmotných rezerv. Současně si myslím, že by měla včas zasáhnout především Evropská komise, protože právě unijní normy z AdBlue strategický materiál vytvořily. Možná jde o čistě obchodní spor výrobců a distributorů, ale rukojmími jsme my všichni. Komise pro podobné případy disponuje regulačními netržními pravomocemi."

Spustit audio