Něco mezi Opencard a systémem Kapsch, kritizuje nový návrh parkovacích zón v Praze Trojkoalice

5. prosinec 2014

Systém parkovacích zón v hlavním městě prosadila donedávna vládnoucí TOP 09 a měl se spustit letos na podzim. Nynější pražské špičky od něj dávají ruce pryč. Podaří se někdy vyřešit v Praze věčný zápas o parkovací místa?

„Systém vznikl na základě přání městských částí, které nebyly spokojeny,“ řekl v pořadu Pro a proti zastupitel a bývalý náměstek primátora Jiří Nouza.

Koncept se vyvíjel na základě konzultace s městskými částmi a na základě systému, který do této doby v Praze funguje, dodal zastupitel.

„Systém má za úkol zejména chránit rezidenty. V nové koncepci také umožňuje parkování i těm osobám, živnostníkům a podnikatelům, kteří mají oprávněné požadavky v těchto zónách parkovat.“


Nouza: „Jsou tam dvě zakázky: jedna na centrální systém, ta je na 46 miliónů korun, ta druhá je na provozovatele systému, aby někdo namaloval čáry, postaral se o dohled a další úkoly, a to na dobu pěti let. Přidaná hodnota systému je ta, že v dnešní době nemá správce jakoukoliv informaci o tom, jakým způsobem ten který porušuje parkovací systém. Ten jako takový nemá online informaci, jestli se jedná o narušitele.“

Zastupitelce hlavního města za Trojkoalici Petře Kolínské vadí jak cena celého systému, tak i jeho vlastní technické řešení.


Kolínská: Nejvíce mě zaráží náklady: vypsané zakázky dosahují objemu 850 milionů korun bez DPH. Jde o obstarožní systém, který kopíruje chyby systému, který známe dnes: potřebu malovat nějaké čáry na ulici, instalovat do ulic drahé parkovací automaty, které tam překážejí. Kdybychom tu zakázku dokončili, budeme tu mít něco mezi Opencard a těžkopádným a neefektivním systémem Kapsch, který je také mimochodem z dílny, ve které pracoval pan Nouza.“

„Jestli tomu rozumím správně, počet volných parkovacích míst se zvýší tím, že se rychleji z místa vyexpedují ti, co tam parkují v rozporu s předpisy,“ ptala se Nouzy zastupitelka.

Podle ní je celý systém barevných zón zbytečný: „Stačí říct, že každý může zaparkovat kdekoli najde volné místo, a rozdíl je v tom, pokud je rezident, abonent nebo návštěvník, kdy zaplatí jinou částku.“

Navíc systému chybí dvě zásadní věci, soudí Kolínská: posílení záchytných parkovišť a posílení MHD. „Lidé, kteří budou tímto systémem donuceni vystoupit z aut, nebudou mít kam nastoupit. To ale systém finančně ani ideově nezmiňuje.“

„Trojkoalice šla do voleb s návrhem, abychom v maximální míře převzali systém z Vídně, který nepotřebuje parkovací automaty a nepotřebuje modré, červené a fialové zóny,“ shrnula Petra Kolínská.

autoři: tpa , oci
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.