Náš problém? Nemáme levnou práci, ale máme levnou ekonomiku, tvrdí Svaz průmyslu a dopravy

11. leden 2017
Výrobní linka Škodovky v Mladé Boleslavi

Nezaměstnanost v Česku poklesla v prosinci na 5,2 % z loňských 6,2 %. Firmy ale přesto upozorňují, že jim chybí zaměstnanci a to hlavně ti kvalifikovaní. Mohly by podniky nalákat zaměstnance zvednutím platů?

„Určitě, a firmy to dělají,“ uvedl v pořadu Pro a proti viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. „Růst platů v minulém roce byl větší než růst ekonomiky.“

Práce ale u nás není levná. „Máme jedny z nejvyšších vedlejších nákladů práce ze státu OECD. Nemáme levnou práci, ale máme levnou ekonomiku, a to je ten problém.“

„Nejsme německou ekonomikou finálních výrobců, díky komunistické minulosti a složité transformaci jsme bohužel subdodavatelskou ekonomikou. S pozicí levné ekonomiky je proto třeba skoncovat, musíme se vymanit z pasti subdodavatelské ekonomiky, musíme mít více finálních výrobců a domácích podniků,“ vysvětlil viceprezident.

Ten upozornil, že zahraniční investoři, kteří už mají zkušenost s českým prostředím, otálejí s dalšími investicemi. „Zjistili, že zde máme šikovné lidi a nejsme jen montovna, ale když chtějí investovat do zajímavějších výrob, říkají: nemáte dostatek absolventů technických vysokých škol, nemáte kvalitní infrastrukturu, nestavíte dálnice, jak potom můžeme zásobovat naše závody, jste nejhorší ve spolupráci podniků a univerzit ze všech zemí OECD.“


Máme spoustu domácích úkolů, které prostě neděláme, a musíme je dodělat, aby jsme dostatečně motivovali zahraniční investory, aby investovali do těch zajímavějších projektů a motivovali domácí kapitál, aby tu zůstával. Radek Špicar

Místopředseda Českomoravské konfederace odborových svazů Vít Samek upozornil, že podstatou ekonomické integrace v Evropské unii měla být konvergence, tedy ekonomické a sociální sbližování zemí. „To se ale v podstatě neděje.“


Evropská komise by měla dokročit na společnosti typu Volkswagen. Není normální při zásadě rovného zacházení, kterou EU prosazuje, aby přihlížela tomu, že při stejné produkci a práci na stejných linkách, jen v závislosti na tom, jestli pracuji o 100 km dál, mám dvakrát nebo třikrát rozdílný plat. Vít Samek

„Rozdíly jsou stejné, jako byly před 25 lety. Členským zemím unie se hodilo, že se rozšířil trh s levnou prací, a ta jim umožňuje dosahovat větší zisky,“ tvrdí odborář.

Ten uvedl i konkrétní příklad. „Když vyrobíte stejné auto, jako je dnes Škoda Superb, se srovnatelným vozem Volkwagenu, tak tady se vyrábí za třetinové náklady nebo s velkým rozdílem než v Německu, ale plat německého dělníka je třikrát větší. Takže je jasné, že na jeho plat musí vydělat čeští dělníci.“

Také proto je v našich zemích zájem o zaměstnance z Ukrajiny a dalších zemí. „Firmy vědí, že tak seženou ještě levnější pracovní sílu.“

„Ale zeměkoule nám bude ujíždět pod nohama. Proto naši doktoři a další odcházejí na Západ… Smysl má ekonomická integrace: musíme pracovat ve stejném prostředí a za pokud možno stejných podmínek, tedy i mzdových,“ konstatoval Vít Samek.

  • Aktuální dění
  • Rozhovor