Náboženské umění ve veřejném prostoru často vypadá jako kýč, myslí si architekt

11. prosinec 2022

„Od 19. století jde v katolické církvi pozorovat jakýsi sklon ke kýči, který vyděluje křesťanské umění z celku. Hraje si na umění,“ popisuje architekt Norbert Schmidt. Socialistický realismus je podle něj selháním, a to i investorů. „Není to primárně selhání umělců nebo těch, co tyto věcí vyrábí. Je to maloměšťácké, zpátečnické umění zahleděné někam do minulosti, které se má líbit,“ uvažuje.

Jaký prostor má mít nové náboženské umění ve veřejném prostoru? Jaké kvality má mít „křesťanské umění“? A musí být jeho tvůrce křesťan?

Poslechněte si debatu Vertkály. Hosty jsou historička umění Milena Bartlová a architekt Norbert Schmidt. Moderuje Lucie Vopálenská.

V první části Vertikály uslyšíte, jak další diecéze ve Spojených státech chystá bankrot. Nezvládá vyplatit oběti zneužívání. Bude případný konec Putina znamenat i konec Ruské pravoslavné církve, otázka pro Libora Dvořáka. Podobný soubor s tak dlouhou historií a s původním repertoárem zaměřeným na křesťanská témata v tuzemsku nenajdete... Řeč je o amatérském divadlu Spojené farnosti. A dozvíte se, s čím putují po jevištích během adventního času nebo jak advent prožívají ve Francii.

Moderuje Naděžda Hávová.

autoři: Lucie Vopálenská , Naděžda Hávová , Adam Šindelář
Spustit audio

Související