Na zakázce k dálničním známkám měl dodavatel 66% zisk, upozorňuje Bláha z HlídačStátu.cz
Zakázka za 400 milionů na elektronické dálniční známky stála funkci ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Premiér Andrej Babiš (ANO) pak chce podat trestní oznámení.
Že se zakázkou není něco v pořádku přitom bylo podle zakladatele projektu HlídačStátu.cz Michala Bláhy jasné už na podzim. Tehdy Státní fond dopravní infrastruktury rozhodl, že bude v utajovaném režimu.
Čtěte také
„Systém stál na Slovensku přibližně třetinu, v Rakousku je za asi 80 % ceny toho našeho. Pokaždé je ale jinak rozsáhlý,“ upozorňuje Bláha s tím, že tato zakázka vzbuzuje pochybnosti i vzhledem k funkcím, které měla mít.
Výzva programátorů?
Podnikatel v informačních technologiích Tomáš Vondráček vyzval k uspořádání veřejného hackathonu, ve kterém by programátoři vytvořili e-shop na prodej elektronických dálničních známek úplně zdarma.
Podle Bláhy to není reálné, systém přeci jen musí garantovat funkčnost a dodržovat pravidla kybernetické bezpečnosti, a to stojí peníze. „Je to reakce na přemrštěnou cenu. Chtějí ukázat, že některé jeho části by šly udělat přes víkend a zadarmo,“ vysvětluje.
Státní fond nechal zakázku posoudit znalcem, který dospěl k závěru, že dodavatelův zisk tvoří 66 % ceny.
Když si objednáte zlatou vanu, tak vám ji dodavatelé strašně rádi dodají. Otázkou je, jestli to je účelné.
Michal Bláha
Každý může kontrolovat stát
„Tato selhání se opakují stále dokola. Problém je systémový. Stát neumí soutěžit velké zakázky, nemá na to dostatečné know-how. Je závislý na dodavatelích a z toho pak plynou i podobné excesy,“ míní Bláha.
Čtěte také
Zákon o zadávání veřejných zakázek z roku 2016 pak logicky považuje za zastaralý. Řada věcí ani nejde dělat digitálně. Úředníci nemají zkušenosti s IT zakázkami, nevíc postrádají i dostatečně silné týmy právníků.
Problémem našich veřejných zakázek je i tzv. vendor lock. Jde o závislost na jednom dodavateli v momentě, kdy mu stát ponechá vlastnictví patentů nebo know-how.
Například na Generálním finančním ředitelství existuje jakýsi systém ADIS. Teprve loni stát, a po téměř 30 letech, domluvil s firmou IBM, že na něj získá licence plus zdrojové kódy. Stát to ale bude 800 milionů korun, přičemž ředitelství už za něj utratilo desítky miliard.
Každý z nás rozumí nějakému oboru. Stačí, když máte pár tisíc lidí, kteří stát ve svém oboru kontrolují. Veřejná kontrola a transparentnost je pak základní podmínka boje s korupcí.
Michal Bláha
„Policie a soudy tady navíc rozhodují velmi formalisticky, podle toho, jestli se podaří prokázat úmysl. Pokud (úředníci) řeknou, že o tom nevěděli, tak k trestnímu stíhání ani nedojde. A velmi často to bývá pravda – spousta lidí nemá dostatečné znalosti. Ani v tom nemusí být zlý záměr nebo úplatek.“
Za velký problém považuje příliš komplikovaný legislativní systém: „V legislativě je neuvěřitelný guláš. Když jsem začal externě pracovat pro stát, tak mi jeden dlouholetý úředník řekl, že každý den poruší nějaký zákon nebo předpis,“ dodává Bláha.
Víc si poslechněte v audiozáznamu Interview Plus. Ptal se Jan Bumba.
Související
-
‚Řídit se zcela pravidly, tak nic nepostavíme.‘ Manažer Metrostavu u soudu popsal, jak se soutěží zakázky
Žalobce pro Jiřího Anděla požaduje 5 let vězení a uložení peněžitého trestu ve výši 500 tisíc korun. Anděl je obžalován v korupční kauze středočeského exhejtmana Davida Ratha.
-
Zakázku k dálničním známkám zrušíme, oznámil nastupující ministr dopravy Havlíček
Státní fond dopravní infrastruktury se na dodávce a provozu systému za 401 milionů korun dohodl s firmou Asseco Central Europe. Ta již oznámila, že je ochotná od smlouvy odstoupit bez náhrady.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.