Na Sibiři se bez něj neobejdete. Ruský náklaďák GAZ-66 projede jakýmkoliv terénem. Na korbu ale raději nesedejte

Není moc náklaďáků, které dokážou projet hlubokým bahnem ve sklonu 45 stupňů. Vůz se oficiálně jmenuje GAZ-66, přezdívá se mu Šešíga a stal se legendárním už v dobách Sovětského svazu. Vozil vojáky v válce v Afghánistánu a armády bývalých republik sovětského impéria ho stále používají. Dnes slouží ale hlavně k dopravě v těžko přístupných oblastech.

„Šešíga? To se nedá vydržet! Projel jsem s tím tyhle hory sedmkrát tam a zpátky. Projede všude, ale na korbě je to hrůza,“ varuje Piotr reportéra Ľubomíra Smatanu před cestou do průsmyku s převýšením tisíc metrů. A jeho kamarád Vasilij přidává další dobrou historku: „Řidič je blázen. V prudkém svahu jsme padali přes sebe a on si ještě četl v mobilu noviny.“

Bahno pod koly a smrt v očích

Na korbu šplhá celkem devět cestujících. Řidič je skutečně Altajec se vším všudy – dává si poslední stakan na cestu a nakládá devět litrů vody, aby mohl dolévat chlazení za jízdy. Cesta na otevřené korbě zrychlujícího náklaďáku se začíná podobat řízenému pádu. Nejhorší je, když se auto nakloní. To si cestující nemohou být jistí ničím.

Vůz se pohybuje po půlmetrových vyjetých kolejích vcelku bez zaváhání. Altajský řidič za jízdy skutečně telefonuje a z kopce dolů příšerným terénem to pouští jako po dálnici. Jmenuje se Kektaš a sebevědomě tvrdí, že s tímhle autem projede všude. „Jen do nebe nedoletím. I když i to jsem zkusil,“ směje se.

Pro padák ideální

Čtěte také

Šešígu vyráběl gorkovský automobilový závod v Nižním Novgorodu až do roku 1999. Z linky jich dohromady sjel téměř milion. GAZ-66 často používala i výsadková vojska, protože uměl na padáku díky rozložené váze dopadnout na všechna čtyři kola.

Z války v Afghánistánu ho nakonec vyřadili, protože po najetí na minu to dopadlo pro posádku vždycky špatně. V době míru je jízda na něm ale jen čistý adrenalin.

autoři: Ľubomír Smatana , and
Spustit audio

Související