Na dotaz v Googlu nově odpoví chatbot. Koubský: Uživatelé si to nebudou ověřovat, pozor na nesmysly

10. říjen 2025

Google rozšířil do více než třiceti zemí včetně Česka novinku ve svém vyhledávání, která dosud fungovala například na americkém trhu. Takzvaný režim AI je nová karta, na které může uživatel vyhledávat prostřednictvím konverzačního rozhraní a umělé inteligence. „Internet je veliký. Myslím, že pokud jde o šíření zmatených a podivných informací, situace se trochu zhorší,“ obává se v pořadu Online Plus vědecký redaktor Deníku N Petr Koubský.

Uživatel může dotazy zadávat v přirozeném jazyce a AI Chatbot mu odpovědi předkládá v uceleném textu. Vyhledávač se tak mění spíše v odpovídač, uživatel obvykle dostane komplexní odpověď a nemusí klikat na zdrojové weby, ze kterých Google čerpal.

Čtěte také

Do režimu AI zatím uživatelé musí vyhledávač aktivně přepnout. Není také dostupný všem, Google novinku spouští uživatelům postupně. Do budoucna se dá předpokládat, že AI režim bude výchozím způsobem vyhledávání v Googlu.

„Je to velká změna z toho důvodu, že to je Google. To je základní vstupní bod do internetu pro naprostou většinu jeho uživatelů po celém světě. A jestliže mění úplně způsob fungování vstupního bodu, tak to je velká změna,“ zdůrazňuje Koubský.

„Jinak na tom nic až tak nového není. To je věc, kterou dovedou chatboty, Chat GPT, Perplexity, Anthropic. I samotný Gemini od Googlu tohle všechno už umožňuje. Ale naprostá novinka je integrace do základní vstupní stránky internetu čili do vyhledávače Googlu. To je velká věc,“ dodává.

Podle Googlu jsou výsledky vyhledávání, které nabídne uživateli AI chatbot, kvalitnější a uživatelé s nimi tráví více času. Častěji se pak ptají na nějaké další podrobnosti. Podle Googlu to povyšuje vyhledávání na internetu na novou úroveň.

„Budeme si muset opravdu počkat na nějakou rozsáhlejší zkušenost, ne si to letmo vyzkoušet, ale pracovat s tím nějakou dobu, a tím myslím možná několik měsíců. A pak posoudit, jak to celé funguje, jak jsme s tím spokojeni,“ zdůrazňuje Koubský.

„Nějaký pocit z toho máme a tohle si bude muset každý udělat sám za sebe, všechny ty stovky milionů miliard lidí, kteří to používají. Ale je to největší změna od chvíle, kdy vznikl Google jako takový,“ myslí si vědecký redaktor.

„Alibismus“

Google upozorňuje v nápovědě i na stránkách svého vyhledávače, že by si lidé měli ověřovat informace, které jim generativní AI v rámci tohoto režimu nabídne, že se nedá úplně stoprocentně spolehnout, že budou pravdivé.

Čtěte také

„To prohlášení Googlu, ať se na mě Google nezlobí, je alibismus. Chápu, proč to tam napsali, udělal bych to na jejich místě taky. Ale je velmi pravděpodobné, že většina lidí to dělat nebude,“ upozorňuje Koubský.

Na druhou stranu i při klasickém tradičním modelu vyhledávač mohl nabídnout odkazy na weby, kde se nedalo spolehnout na jejich pravdivost. Avšak AI chatboty mají tendence si občas zcela vymýšlet informace.

Čtěte také

„Spolehlivost výsledků je o něco nižší než u klasického vyhledávání. Protože k té nejistotě, jestli zdroj, se kterým se pracuje, neobsahuje nesmysly, přibývá ještě druhá nejistota, jak to pochopil a zpracoval ten chatbot. Jak pochopil dotaz a jak pochopil to, co vyhledal jako odpověď na dotaz a jak z toho sestavil souvislou odpověď,“ přibližuje.

„Čili je to dvojí problém na místo jednoho. A už ten jeden problém u standardního vyhledávání bohatě stačí na šíření nesmyslů. Velice často není na světě tak velká blbost, aby se pro ni nenašla podpora někde na internetu,“ poukazuje vědecký redaktor.

„Internet je veliký a myslím, že ta situace se trošku zhorší, pokud jde o šíření zmatených a podivných informací. Ale už se z toho kopečka řítíme a už to nikdo nezastaví, protože to pohodlí instantních odpovědí bude obrovsky svůdná věc,“ doplňuje.

Návštěvnost webů

Důležitou otázkou spojenou se zaváděním nového AI vyhledávání je také otázka návštěvnosti. Řada komentářů říká, že nástupem AI vyhledávání končí dřívější model určité symbiózy mezi vyhledávači a weby.

Čtěte také

Dosud vyhledávače čerpaly informace z webů a za to potom vodily na weby nějakou návštěvnost, lidé klikali na odkazy a chodili tam. Nyní přestávají mít motivaci, proč klikat na odkazy, které se u odpovědí chatbota objeví, když už od něj dostanou kompletní odpověď.

„Problém to bezpochyby je. To, že návštěvnost obsahových webů poklesne, je, myslím, úplně jisté. Jde jenom o to, o kolik a jak to bude rozloženo mezi jednotlivé typy webů, protože patrně některé z nich to pocítí více, některé méně. Odhadl bych, že čím jsou informace, které poskytují, generičtější a banálnější, tím více budou weby postiženy,“ říká vědecký redaktor Koubský.

Čtěte také

„Zastavit to asi dost dobře nepůjde. Připomíná mi to klasickou anekdotu z učebnic ekonomie o tom, jak výrobci svíček sepsali petici, že je potřeba zakázat Slunce, aby jim nekazilo kšefty. Tímhle způsobem prostě technický pokrok postupuje,“ popisuje.

Může to přinést ještě jeden efekt. „Weby, kterým se v důsledku této změny nepovede tak dobře, to budou kompenzovat tím, že namísto lidských autorů budou více využívat pro vytváření obsahu umělou inteligenci. Tím se nám to hezky zacyklí,“ odhaduje Koubský.

Proč služba eDoklady neustála sněmovní volby v České republice? Co přináší nová schopnost Chatu GPT pracovat s externími aplikacemi? A kdo jsou lidé, kteří dostali Nobelovu cenu za fyziku? Poslechněte si celý díl pořadu Online Plus ze záznamu v úvodu článku.

autoři: David Slížek , job
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

    František Novotný, moderátor

    setkani_2100x1400.jpg

    Setkání s Karlem Čapkem

    Koupit

    Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.