Může to být konec Malaysia Airlines

18. červenec 2014

K tragédii letu MH17 došlo jen přes čtyři měsíce poté, co Malaysia Airlines ztratily za záhadných a dosud nevysvětlených okolností let MH370. K incidentu došlo 8. března, a společnost od té doby zaznamenala výrazně snížený zájem pasažérů.

„Jinými slovy, ještě před sestřelením byly aerolinky v hluboké krizi, a jejich budoucnost vypadala pochmurně. Sestřelení MH17 může znamenat úplný konec,“ píše deník Independent.

Aerolinie, jejichž většinovým vlastníkem je stát, mají řadu potíží. Mocné odbory drží mzdy a pracovní náklady velmi vysoko, a firma nedokáže čelit nízkonákladové konkurenci společností jako AirAsia. Problémem byla také nízká kvalita řízení.

Čtěte také

Teprve před dvěma lety zahájila firma rozsáhlou racionalizaci s cílem „osekat“ náklady – například lety do Kapského města, Buenos Aires a Říma byly úplně zrušeny. Ztráty však pokračovaly dál, zejména kvůli odborům a růstu cen leteckého paliva. V posledních třech letech činil obchodní propad 1,3 miliardy dolarů.

Od březnového zmizení letu 370 se však octla firma v bezprostředním ohrožení. Akcie se popadly na meziroční minimum a za poslední tři měsíce na neprodaných letenkách tratila dalších 138 milionů dolarů. Ve srovnání s loňským létem jsou Malaysia Airlines jako celek na pouhých pětasedmdesáti procentech ceny.

Fotografie z letadla nad malajsijskou metropolí Kuala Lumpur

A po otevření malajsijské burzy se v noci na pátek propadly její akcie o 11 procent. Firma přitom nikdy nevyvrátila podezření, že při vyšetřování zmizení letu 370 nepostupovala zcela standardně a energicky. Nyní se octne pod drobnohledem světové veřejnosti, a ačkoli ve včerejší katastrofě figuruje jako oběť, její bezprostřední budoucnost společnosti nevypadá optimisticky.

List Daily Telegraph připomíná, že evropské a americké úřady pro bezpečnost leteckého provozu už v dubnu varovaly před přelety ukrajinského území. Trasa je však nejrychlejší a také nejlevnější, což se stalo letu MH17 osudným. „Úspora paliva je velká, a tak malajsijské linky i další společnosti varování neuposlechly,“ říká profesor letecké bezpečnosti v univerzity v Coventry Norman Shanks.


Facebook: Takhle vypadá letoun, který zmizí

Agentura AFP píše, že nizozemské červeno-bílo-modré vlajky byly po celé zemi i na všech nizozemských velvyslanectvích ve světě spuštěny na půl žerdi. Prohlášení a kondolence rodinám zveřejnil nizozemský král, premiér i řada vládních činitelů.

Viceprezident Malajsijských aerolinií na tiskové konferenci na letišti Schiphol prohlásil, že společnost přepraví letadlem příbuzné obětí na Ukrajinu na místo neštěstí, pokud si to budou přát.

FB - přihlášení, ilustrační foto

Zpráva o zřícení letadla mnoho obyvatel Nizozemska šokovala. „To snad nemůže být pravda!“ napsala na Facebook Alicia de Boerová, když se dozvěděla, že její přítel, mladý Holanďan Cor Pan, byl patrně na palubě zříceného boeingu.

Těsně před nástupem do letadla na internet poslal fotografii letounu s komentářem: „Jestli někde zmizí – tak vypadá takhle“. Mladík, který do Malajsie letěl s vidinou dovolené na pláži, fotografii poslal jako vtipnou poznámku s ohledem na pohřešovaný malajsijský letoun MH370. Po pádu letadla ale jeho zpráva nabrala tragický smysl a ve čtvrtek večer už ji na Facebooku sdílelo více než deset tisíc lidí.

Katastrofa malajsijského letadla představuje druhou nejvyšší ztrátu pro Nizozemsko při leteckém neštěstí od děsivé srážky dvou letadel Boeing 747 na Kanárských ostrovech, při níž v roce 1977 zahynulo 238 Nizozemců.

Ve čtvrtek ovšem šokovaní cestující, kteří měli nastoupit do dalšího spoje do Kuala Lumpuru, shodně uváděli, že je neštěstí od cesty neodradí. „Nastoupím do letadla. Jsem si jist, že letecká společnost teď přijme potřebná opatření,“ řekl AFP jeden z cestujících. „Blesk nikdy neudeří dvakrát do stejného místa,“ dodal další fatalisticky.

Zpracováno ze zahraničního tisku.

autor: rma
Spustit audio