Muž, který zdolal Atlantik "omylem"

21. září 2010

Před 71 roky, 17. července roku 1938, vzlétl americký letec Douglas Corrigan z New Yorku k nonstop letu do Kalifornie. Místo toho přistál v Irsku poblíž Dublinu. Po celý život tvrdil, že jej na cestu opačným směrem svedl omyl v navigaci.

Douglas Corrigan byl nadšený aviatik. Jako 20letý mladíček se podílel na stavbě letadla Spirit of St. Louis, na kterém pak v roce 1927 Charles Lindbergh jako první člověk přeletěl Atlantický oceán. Corriganovým snem bylo Lindberghovu cestu zopakovat. Vybavil své letadlo Robin speciálním, extrémně výkonným motorem, přídatnými nádržemi na letecký benzín a v roce 1935 podal u Burreau of Air Comerce první žádost o přelet Atlantiku. Povolení nedostal. Jeho letoun nebyl shledán způsobilým pro tak dlouhou a riskantní cestu. Corrigan letadlo vylepšoval a do roku 1937 podal další žádosti. Ani jednou neuspěl. Získal certifikát jen pro dálkové lety nad pevninou.

Když snílek Corrigan startoval 9. července 1938 z kalifornského Long Beach k nonstop přeletu severoamerického kontinentu, zdálo se, že se smířil s osudem. Po problémech s únikem paliva šťastně přistál v New Yorku na brooklynském letišti Floyd Bennett Field a požádal o povolení cesty zpět na 17. července. Ředitel letiště Kenneth Behr mu start povolil a později přísahal, že vůbec netušil, co má Corrigan za lubem. 17. 7. 1938 odstartoval v časných ranních hodinách Corriganův letoun Robin s 1300 litry benzínu a 60 litry oleje v nádržích - na východ. Po 28 hodinách a 13 minutách letu přistál v Irsku na dublinském letišti Casement Aerodrome.

Po přistání Corrigan prohlásil, že Atlantik přeletěl omylem v důsledku navigační chyby. Prý mu výhled na zemi zastřely husté mraky a pro šero nedokázal správně odečítat údaje z kompasu. Nikdy nepřiznal úmysl přeletět Atlantik a zůstává tak zřejmě jediným člověkem, který doletěl z Ameriky do Evropy "omylem". Letečtí historici se Corriganově tvrzení usmívají. Už po deseti hodinách letu se obnovila porucha na vedení paliva a na podlaze těsné Corriganovy kabiny se začal hromadit unikající benzín. Člověk přesvědčený, že letí nad pevninou, by se určitě pokusil nouzově přistát. Corrigan však prorazil podlahu kabiny šroubovákem, aby z ní benzín vytékal na druhé straně, než bylo rozžhavené výfukové potrubí. Zároveň zvýšil rychlost asi o pětinu v naději, že tak zkrátí dobu letu.

Corrigan si svým "omylem" získal sympatie veřejnosti a zřejmě i nejvyšších představitelů letectva. Za dlouhý výčet prohřešků proti zákonům a pravidlům tehdejší aviatiky byl potrestán pozastavením letecké licence na pouhých čtrnáct dnů.

Zvukovou podobu tohoto článku můžete slyšet v historickém magazínu Zrcadlo, který měl premiéru 17. 7. 2009 v 9:00.

autor: Jaroslav Petr
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.