Müller z Pastoral Brothers: Všechno se mění. Musíme se naučit v této nejistotě fungovat
Jako učitel etiky, terapeut v zácviku i evangelický farář z dua Pastoral Brothers se Karel Müller řídí zásadou Poznej sám sebe a pomáhej druhým. Sám sebe stále ještě poznává a rád by vyrazil do Negevské pouště v Izraeli, aby v tom pokračoval. To si slíbil v roce 2021 s tím, že vyrazí, až bude svět zase normální. A stále ještě nevyrazil. „Stav světa je dnes trochu úzkostný, ale důležité je hledět s odvahou a nenechat se úzkostí přeprat,“ hodnotí Müller pro Český rozhlas Plus.
Slib o cestě do pouště si dal uprostřed pandemie. „Jenže pak covid pokračoval, přišla válka na Ukrajině, v Izraeli přišel 7. říjen a já se teď do Izraele bojím, takže musím vydržet, až se tam situace uklidní,“ říká a doplňuje, že dnes stav světa rozkolísává i americký prezident Donald Trump.
Čtěte také
Müller přiznává, že i on z toho všeho cítí úzkost. „Překonávám ji tím, že si ji zvědomím. Vím, že ve mně je, že mě nějak ovlivňuje. Ale zároveň se ji snažím přijmout s terapeutickou něhou. A ona se pak rozpustí,“ popisuje.
Uznává, že svět je nejistější než v době, kdy se narodil a vyrůstal. „Třicet let jsem žil ve svobodě, ve stabilní společnosti. Poslední roky se všechno mění a já i jiné generace si na to musíme zvyknout a naučit se v této nejistotě fungovat.“
Děti v kokonu
Jako učitel etiky pracuje Müller s dospívajícími, pro které může být ještě těžší unést nejistotu okolo než pro něj samotného. Asi 40 procent žáků devátých tříd vykazuje příznaky deprese nebo úzkosti.
Pomoci mladým lidem se o víkendu věnuje akce Dobrý den Radiožurnálu.
„Deváťákům se nedivím, čekají je přijímačky a už od září jsou pod velmi silným tlakem,“ uznává.
„V tomto období se pro ně mění všechno – od jejich těla přes vnímání vlastní sebehodnoty, duše, vztahů. A do toho na ně doléhají světové události. Ti, kteří jsou citlivější, to prožívají úzkostněji. A někteří tím třeba projdou a ničeho si nevšimnou. Ale pro ně všechny tu máme být my, dospěláci, abychom jim pomohli tímto obdobím projít,“ věří učitel a farář.
Čtěte také
Coby terapeut v zácviku se setkává s mladými lidmi, kteří mají třeba problémy s vlastní agresivitou. V krizovém centru zase pracuje s dětmi, kterým se, jak ve zkratce říká, „dějí špatné věci“.
„Typickým tématem v tomto věku bývá identita – kdo jsem, kam patřím. To k pubertě patří,“ přibližuje.
„Dětem říkám, že jsou teď v kokonu, z housenek se změní v motýly. Ale teď jsou v tom kokonu, všechno se tam musí nejdřív proměnit, rozpadnout a přetvořit. To je náročné období. Říkám jim: Váš základní úkol je to přežít a základní úkol dospěláků je to s vámi přežít.“
Jak být v pohodě
Ve škole používá metodu socioemočního učení, jejíž součástí je sociální gramotnost. „My dospělí jsme to museli nabrat někde cestou v životě. Ale slyším, jak říkáme: To kdybychom se učili ve škole, tak bychom byli dnes v pohodě,“ tvrdí. „Ale dnes už to učit jde.“
Čtěte také
Pracuje podle metodiky od organizace Society for All (SOFA). Školáky díky tomu učí například emoční gramotnost.
„Tedy vědět, že nějakou emoci mám a že ji prožívám. Ale že já nejsem tou emocí a že od ní mohu mít odstup,“ přibližuje a uvádí příklad: „Vždycky, když prožívám smutek, tak já nejsem ten smutek. Smutek je ve mně, ale já to nejsem. Nejsem ani svůj hněv.“
„Děti mi pak říkají, že ani nevěděly, že mají tolik emocí,“ usmívá se. Jeho cílem je totiž vést je k tomu, že se budou orientovat samy v sobě, a tím se například zlepší vztahy ve třídě. Nebo jim ukázat, že každý zažívá pocit bezmoci a že si může říct o pomoc.
„Vychovávám tím novou generaci. Tu svou potkávám v terapeutovně. Spousta dospěláků za mnou chodí s tím, že vlastně neví, co se jim děje, a potřebují to rozklíčovat. Mají svůj typický životní scénář, v nějakém období života jim pomáhal, ale najednou dojdou do jiné životní fáze, kde jim překáží,“ dodává na vysvětlenou.
Co říká Bůh na současný stav světa? Co je podle Karla Müllera víra? Proč si neumíme říct o pomoc? A proč potkává jako terapeut spíše ženy než muže? Poslechněte si celou Osobnost Plus, ptá se Světlana Witowská.
Související
-
Vojtko: Pomsta nás uspokojí jen krátce. Lék na můj pocit ponížení je ve skutečnosti introspekce
„Ve svém pocitu submise, ve svém pocitu nedostatečnosti, jsou pro mě děti děti v uvozovkách nejsnazší nástroj. Někdo, kdo se neubrání,“ uznává psychoterapeut.
-
Ředitelka Linky bezpečí: Negativní zprávy přichází ze všech směrů. Nedivme se, že mají děti úzkosti
Linka bezpečí už 30 let pomáhá dětem a mladistvým překonávat těžké životní situace. Kam se za dobu své existence posunula? A k čemu slouží její rodičovská linka?
-
Pandemie úzkosti na školách přesahuje možnosti učitelů, volá po pomoci předsedkyně jejich platformy
„Učitelství je pečující profese. A je nesmírně frustrující, když vyčerpáte všechny svoje nástroje a nemáte kam dál dítě odkázat,“ přiznává Mazancová z Učitelské platformy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.