Možností záznamu téže věci jsou stovky, říká fotograf archeologických památek Frouz

4. listopad 2018
Willendorfská venuše

Jak fotit historicky cenné archeologické objekty? Hostem Studia Leonardo byl umělec, jehož práce je spojena s archeologií, historií a opravou památek Martin Frouz. Ten je také „dvorním fotografem“ české egyptologie.

„Já trvám na tom, že by fotografie měla být záznamem toho, co nějaký předobraz fyzicky mělo, i kdyby trval jen miliontinu sekundy,“ uvedl fotograf.

Příkladem prý může být portrét. „Je to podobenka, nebo zachycení nějakého výrazu, statusu a podobně? Fotografie nikdy není jen záznamem reality, ale je vždy nějak manipulována. Manipulace vychází jednak ze mě jako osoby, jednak z techniky, kterou použiji, i z toho, co zaznamenávám.“

Frouz fotografoval egyptologické nálezy v Abúsíru, v Čechách mimo jiné například vnitřek Husova pomníku na Staroměstském náměstí, prostory pod podlahou Vladislavského sálu a podobně nepřístupná místa.

Fotografie přece není jen o tom, že někam namířím objektiv, ale že si musím nejdřív říct, co a jak udělat, aby byl tento záznam schopen předat nějakou myšlenku.
Martin Frouz

„Mám to štěstí, že se mi lidé sami ozývají. Nejdříve jsem navštěvoval tato místa jako novinář, později mě začali oslovovat sami archeologové.“

Fotograf má také bohaté zkušenosti s focením pravěkých předmětů, včetně tzv. venuší, tedy ženských sošek.

„Ze středoevropských venuší jsem měl v ruce v podstatě téměř všechny. Willendorfskou, Moravanskou, Věstonickou, Pavlovskou, a tak dále… Pak jsme přijeli s kolegy do Ruska, a zatímco tady je počítáme kusy, tam přede mě položili šuplík plný venuší se slovy: Nerozbij to, je to staré.“

Musíme si nejdřív říct, jak budeme chápat to, co fotíme

Frouz se také věnoval portrétům. „Ale těm z jednotlivých období. Jednou mě třeba v bance obsluhovala úřednice, která byla renesanční madona. Chvíli mi trvalo, než jsem ji přesvědčil, ale do ateliéru jsem ji nakonec odtáhl a ten portrét vznikl.“

„Občas se mi stane, že potkám a vidím lidi, které jsem předtím studoval v uměleckých zobrazeních. A najednou si uvědomíte, že to nebyla zas až taková stylizace, protože takový jedinec opravdu je.“

Nejen u venuší, ale u všech paleolitických předmětů si musíme říct, jak je budeme chápat. Budeme fotografovat umění, které někdo vytvořil před 30 tisíci lety, nebo budeme dělat záznam archeologického artefaktu?
Martin Frouz

Proto je nutné se vždy rozhodnout, jakou formu stylizace fotograf zvolí. „Jestli to bude ta soška jako socha, tedy jako umělecký předmět, nebo jestli to zaznamenáme s měřítky a barevnými škálami, aby došlo k co nejpřesnějšímu popisu předmětu. Ale možností záznamu téže věci jsou stovky.“

„V poslední době mám to štěstí, že si mě archeologové často zvou právě na to, že nechtějí normální fotodokumentaci, ale potřebují fotografii na titulní stranu knihy nebo do kalendáře, takže snímky na efekt,“ uzavřel Martin Frouz.

Spustit audio
autoři: Josef Kluge, Ondřej Čihák

Související