Mladá generace je v předvolebních kampaních často podceňována, tvrdí autorka instagramového účtu Jsem v obraze Bázlerová

9. prosinec 2022

Jakou roli hrají a hlavně sehrají sociální sítě při nadcházející volbě prezidenta České republiky? Jak se na nich prezentují jednotliví kandidáti a ke komu vlastně mluví?

Odcházení

Podcast Čekání na prezidenta

„Zeman překročil tolik mantinelů, že na to nemůžeme zapomínat,“ tvrdí speciální host nejnovějšího dílu podcastu, novinář David Klimeš.

Miloš Zeman, podcast Čekání na prezidenta
Přehrát

„Kandidát nebo kandidátka se může dostat přes sociální sítě k obrovskému počtu lidí, které by jinak nebyl nebo nebyla schopna například objet v kontaktní kampani,“ uvádí ve Speciálu Marie Heřmanová se Sociologického ústavu AV ČR.

Marie Heřmanová

Sociální sítě jsou tedy účinným nástrojem v předvolební kampani.

„Ale u mladých lidí se nesmí tlačit na pilu. A to je něco, co se hodně snadno může vymknout z ruky. V komunikaci na sociálních sítích je klíčová autenticita, třeba platforma BeReal je založena hlavně na ní.“

Johana Bázlerová

Také je ale v této aplikaci velmi snadné překročit hranici a dostat se třeba až do afektu.

„A lidi už to začne štvát, protože nepotřebují vidět patnácté video, jak někdo vstává nebo veze děti do školy,“ vysvětluje socioložka.

Komunikace na sítích je dům z karet

„Myslím, že několik prezidentských kandidátů má marketing moc hezky zvládnutý,“ konstatuje Johana Bázlerová, autorka instagramového profilu Jsem v obraze.

Podle ní je však nutné mít stále na paměti, že cílovou skupinou jsou zde mladí lidé. „Takže pořád jde o velmi křehký domeček z karet, který se může kdykoli zřítit.“

„Jako mladého člověka mě osobně jako první věc napadá, že prezident nebo prezidentka by měli spojovat, ne rozdělovat. Náš současný prezident tuto funkci nevykonává ani moc nectí Ústavu, takže laťka je hodně nízko.“

Jsme podceňovaní, ale zlepšuje se to.
Johana Bázlerová

Český prezident by si měl i nějaká témata vzít za svá, věří Bázlerová. „Česku by hodně prospělo, kdyby se zde odrazila témata, která řeší mladí lidé, například rovnoprávnost, boj proti sexuálnímu násilí nebo otázky klimatu a obecně téma života budoucích generací.“

TikTok a politika

Socioložka cituje z nedávného průzkumu mezi studenty základních a středních škol, který se jich ptal na to, co očekávají od prezidenta. „Zajímavé bylo, že 90 procent z nich řeklo, že by šlo určitě volit, takže funkce prezidenta je pro ně důležitá.“

Mladí mají zájem o politiku, umí si najít informace a vyhodnotit si je.
Marie Heřmanová

Zároveň prý ze studie vyplývá, že sociální sítě nehrají v této situaci rozhodující roli. „Tedy že i ti osmnáctiletí se spíš spoléhají na média, aby je o politických tématech informovala. Takže kandidáti by se neměli spoléhat na to, že třeba přes TikTok někomu vysvětlí politiku.“

Čtěte také

„Mně z toho vyplývá, že obecně společnost a možná i týmy prezidentských kandidátů prostě mají tendence mladé lidi podceňovat. Ale oni mají zájem o politiku, umí si najít informace a vyhodnotit si je,“ chválí Marie Heřmanová.

Bázlerová souhlasí, že mladé politika zajímá víc, než si jejich okolí myslí. „Někdy jsme hodně podceňovaní. Proto se v kampaních často zapomíná na témata mladých, což může být nakonec ten důvod, proč mladí nejdou k volbám.“

„Jsme na tom už lépe, víc se mobilizujeme a podíl na tom mají jak média, tak jednotliví tvůrci na sociálních sítích. Takže jsme podceňovaní, ale zlepšuje se to,“ shrnuje představitelka mladé voličské generace Johana Bázlerová.

Poslechněte si celý Prezidentský speciál v audiozáznamu. Moderuje Matěj Skalický.

autoři: Matěj Skalický , oci
Spustit audio

Související