Mladá generace je v předvolebních kampaních často podceňována, tvrdí autorka instagramového účtu Jsem v obraze Bázlerová
Jakou roli hrají a hlavně sehrají sociální sítě při nadcházející volbě prezidenta České republiky? Jak se na nich prezentují jednotliví kandidáti a ke komu vlastně mluví?
„Kandidát nebo kandidátka se může dostat přes sociální sítě k obrovskému počtu lidí, které by jinak nebyl nebo nebyla schopna například objet v kontaktní kampani,“ uvádí ve Speciálu Marie Heřmanová se Sociologického ústavu AV ČR.
Sociální sítě jsou tedy účinným nástrojem v předvolební kampani.
„Ale u mladých lidí se nesmí tlačit na pilu. A to je něco, co se hodně snadno může vymknout z ruky. V komunikaci na sociálních sítích je klíčová autenticita, třeba platforma BeReal je založena hlavně na ní.“
Také je ale v této aplikaci velmi snadné překročit hranici a dostat se třeba až do afektu.
„A lidi už to začne štvát, protože nepotřebují vidět patnácté video, jak někdo vstává nebo veze děti do školy,“ vysvětluje socioložka.
Komunikace na sítích je dům z karet
„Myslím, že několik prezidentských kandidátů má marketing moc hezky zvládnutý,“ konstatuje Johana Bázlerová, autorka instagramového profilu Jsem v obraze.
Podle ní je však nutné mít stále na paměti, že cílovou skupinou jsou zde mladí lidé. „Takže pořád jde o velmi křehký domeček z karet, který se může kdykoli zřítit.“
„Jako mladého člověka mě osobně jako první věc napadá, že prezident nebo prezidentka by měli spojovat, ne rozdělovat. Náš současný prezident tuto funkci nevykonává ani moc nectí Ústavu, takže laťka je hodně nízko.“
Jsme podceňovaní, ale zlepšuje se to.
Johana Bázlerová
Český prezident by si měl i nějaká témata vzít za svá, věří Bázlerová. „Česku by hodně prospělo, kdyby se zde odrazila témata, která řeší mladí lidé, například rovnoprávnost, boj proti sexuálnímu násilí nebo otázky klimatu a obecně téma života budoucích generací.“
TikTok a politika
Socioložka cituje z nedávného průzkumu mezi studenty základních a středních škol, který se jich ptal na to, co očekávají od prezidenta. „Zajímavé bylo, že 90 procent z nich řeklo, že by šlo určitě volit, takže funkce prezidenta je pro ně důležitá.“
Mladí mají zájem o politiku, umí si najít informace a vyhodnotit si je.
Marie Heřmanová
Zároveň prý ze studie vyplývá, že sociální sítě nehrají v této situaci rozhodující roli. „Tedy že i ti osmnáctiletí se spíš spoléhají na média, aby je o politických tématech informovala. Takže kandidáti by se neměli spoléhat na to, že třeba přes TikTok někomu vysvětlí politiku.“
Čtěte také
„Mně z toho vyplývá, že obecně společnost a možná i týmy prezidentských kandidátů prostě mají tendence mladé lidi podceňovat. Ale oni mají zájem o politiku, umí si najít informace a vyhodnotit si je,“ chválí Marie Heřmanová.
Bázlerová souhlasí, že mladé politika zajímá víc, než si jejich okolí myslí. „Někdy jsme hodně podceňovaní. Proto se v kampaních často zapomíná na témata mladých, což může být nakonec ten důvod, proč mladí nejdou k volbám.“
„Jsme na tom už lépe, víc se mobilizujeme a podíl na tom mají jak média, tak jednotliví tvůrci na sociálních sítích. Takže jsme podceňovaní, ale zlepšuje se to,“ shrnuje představitelka mladé voličské generace Johana Bázlerová.
Poslechněte si celý Prezidentský speciál v audiozáznamu. Moderuje Matěj Skalický.
Související
-
Politolog Outlý: Zapojení jednoho z kandidátů do úplně jiné kampaně je z hlediska výdajů novinka
Nejvíce darů na kampaň do této chvíle vybral kandidát Petr Pavel, který má nejvíce sponzorů a celkem už vybral 36 milionů korun. Hned za ním je Danuše Nerudová.
-
Buchty na videu: Jaké je to být dnes mladý? Musíte čelit klimatické krizi i bekovkám starších lidí
Ivana a Zuzana tentokrát ve studiu nepřivítaly nikoho. Byly totiž živě v Praze v Kampusu Hybernská a snažily se zjistit, jaké to je, když vám je dnes něco přes dvacet.
-
Miliony z vlastní kapsy, stranická kasa i exekuce. Jak prezidentští kandidáti financují svoji kampaň
Kandidáti na prezidenta musí na svých transparentních účtech evidovat všechny peníze na kampaň. Kolik zatím dostali od podporovatelů a kolik dávají ze svého?
Čekání na prezidenta
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.